לאחר תקופה לא קצרה בה עסקנו בדברים אחרים, נחזור היום לפרסם פוסט חדש ונוצץ, על שיר מתוך אלבום הפופ הנוצץ שלהם, השלישי במספר שראה אור בבריטניה ב 10 ביולי 1964. מה שיפה לדעתי בקטע הזה של הביטלס שנכתב כולו על ידי ג’ון לנון וקיבל את השם You Can’t Do That, הוא שעל פניו הוא נשמע קטע קטן, קליט ולא חשוב שנכתב כמו עוד שירי אהבה בני 2 וחצי דקות של אמנים שונים, אבל לא כך הוא. הקטע שנכתב על ידי לנון בחופשה קטנה במיאמי ביץ’ בפברואר 1964, במהלך הביקור הראשון של הביטלס בארה”ב, מחביא בו לא מעט רבדים. אם הצלחתי לסקרן אתכם, אז בואו איתי ונבקר יחדיו בשיר הקנאה הראשון של לנון.
דיברנו על כך שעם כל הנצנצים של האלבום השלישי והמהודק של הביטלס ,אפשר לזהות בו את ניצני הכתיבה האוטוביוגרפית של לנון. זה נכון שהקפיצה בוא תבוא באלבום הבא המדוכדך יותר ‘ביטלס למכירה‘ שם גם נראה ביתר שאת את ההשפעה האדירה של דילן על לנון. שירים כמו I’ll Cry Instead ו I’ll Be Back בישרו את העתיד לבוא. את You Can’t Do That אפשר לצרף למשפחת המבשרים ולייצר מין טריו שלוקח את הכתיבה של לנון צעד קדימה. כמובן שעבור לנון השיר נכתב כלאחר יד כי פשוט היה צריך שירים עבור סרט הבכורה של הביטלס הממשמש ובא ,אבל זה לנון, הוא קטל שירים הרבה יותר חשובים ומשמעותיים של עצמו.
“פול ואני נהנינו לכתוב את המוסיקה לסרט, אבל היו מקרים שחשבנו בכנות שלעולם לא יהיה לנו זמן לכתוב את כל החומר עבורו”.
ואכן כך. לוח הזמנים הצפוף שסידר להם בריאן, יחד עם התאריך שנקבע לתחילת צילומי הסרט, לא משאירים ברירה אלא לכתוב בזמן שהותם שם ומן הסתם הקטע הזה היה מיועד ללא עוררין עבור הסרט. לראשונה, לנון הופך לאגרסיבי בכתיבה שלו. העדינות, הרוך והפאסיביות מפנים את מקומם לקריאה לפעולה, תקיפות ואיום. לא רק זאת. הרמה מתגברת בהדרגה מבית לבית. “יש לי משהו לומר… אם אתפוס אותך, אז… כי כבר הזהרתי אותך… את לא יכולה לעשות זאת. בבית השני חומרת האזהרה כבר מקבלת ממד של ‘חטא’ ושוב נעשית הקראה של גזר הדין אם וכאשר יתבצע. בבית השלישי העונש כבר מוחשי יותר: “אם את רוצה להישאר שלי” יחד עם רמת הפאניקה שעולה: “אני לא יכול לשלוט בעצמי, אני יוצא מדעתי” ושוב מוקראים סעיפי הדין ואם בעולם המשפט עסקינן, הפזמון/מידל אייט תמיד מזכיר לי אדם שעומד מול חבר המושבעים ומנסה להסביר, לשכנע ולרכך מדוע אהובתו עומדת לדין ומה הם התוצאות. “כולם ירוקים מקנאה, מכיוון שאני הוא זה שזכה באהבתך אבל אם הם היו רואים את הדרך בה את מדברת הם היו צוחקים בפניי”.
מקרטני סיפר: “אני חושב שהרבה מהשירים האלה אולי התבססו על חוויות אמתיות. וויכוחים עם סינתיה או מה שלא יהיה, אבל מעולם לא עלה בדעתנו עד יותר מאוחר להתייחס אליהם”. בעתיד הקרוב, לנון ייקח את הסגנון ליתר אגרסיביות בשיר Run For Your Life שעליו כתבתי בהרחבה וכמובן איך אפשר שלא להיזכר ב Jealous Guy בו אפשר לראות כשיר ההודאה של לנון בתכונה הזו שכנראה הכניסה אותו ללא מעט צרות. בראיון מאוחר, התייחס לנון לשיר וטען ש “זה אני עושה את ווילסון פיקט” והמשיך ותיאר בפרוטרוט את הסממנים שלקח משם כמו פעמון הפרה ואקורד שעושה ‘chatoong!’. ישנה רק בעיה אחת קטנה עם מה שאמר לנון שכנראה זכר את התקופה במעומעם מסיבות אלו או אחרות.
לווילסון פיקט, אמן הרית’ם אנד בלוז האמריקאי, לא היו שירים בסגנון עליו דיבר לנון לפני ובתחילת 1964.
הסינגלים הראשונים שלו שיצאו ב 1963 כמו if you need me ו It’s Too Late היו בלדות רכות ומשתפכות.
שירים שקרובים יותר אולי למה שסיפר לנון כמו In the Midnight Hourknak יצאו רק לאחר הקלטת You Can’t Do That אבל בנינו, מה זה משנה? זה תירוץ מעולה להאזין לווילסון פיקט הנהדר. תשמעו כמה הוא נהדר ב In the Midnight Hour.
הביטלס חוזרים מהמסע הראשון שלהם בארה”ב וכאמור היומן שלהם מתפוצץ מאירועים, ראיונות, הופעות, צילומים וסשני הקלטה.
למעשה הדרישה של הפקת הסרט הייתה ששבעת השירים שנדרשו עבורו יהיו מוקלטים כבר קודם לתחילת הצילומים.
ב 22 בפברואר, חוזרים הביטלס ללונדון וכבר למחרת הם משתתפים כאורחים בהקלטת תכנית הטלוויזיה Big Night Out שצולמה מול קהל חי בהנחיית האחים הקומיקאים מייק וברני ווינטר.
הביטלס על סט התכנית Big Night Out
הביטלס ביצעו בתכנית 6 קטעים בפלייבק מלא והשתתפו בקטעי קומדיה יחד עם האחים וזו שאלה טובה מהיכן היה להם החשק והרצון לצחוק ולהצחיק לאחר טיסה ממושכת מארה”ב.
הקטעים הקומיים כוללים את הביטלס מתפרצים דרך קיר, עוברים בדיקת מכס בשדה התעופה ולמשל הקטע הנפלא הזה בו המנחים מצטרפים ללהקה וחושבים על שם עבור ההרכב המורחב. “סיליה בלאק” מציע לנון וכשעולה ההצעה “הביטלס” הריסון צוחק וטוען שזהו שם נוראי.
יומיים אחר כך, ב 25 בפברואר, שהיה גם יום הולדתו ה 21 של ג’ורג’ הריסון, הביטלס חוזרים לאולפן ההקלטה כדי לעבוד על שירים עבור הסרט.
בתחילה הם ממשיכים לעבוד על Can’t Buy Me Love, ומקליטים תוספות על גבי הטרק הבסיסי שעליו החלו לעבוד בסוף ינואר כבר באולפני Pathe Marconi בפריז.
בהמשך הם מתחילים לעבוד על You Can’t Do That כשג’ון, ג’ורג’ ורינגו מצוידים כולם בכלי נגינה חדשים כמו למשל ג’ון עם הרינבאקר 325 (זו השחורה/לבנה), בדגם חדיש מ 1964 שעוצבה במיוחד עבורו או ג’ורג’ עם גיטרת הריקנבאקר 360 בעלת 12 המיתרים שקיבל בארה”ב.
ג’ורג’ מוצף מכתבים ומתנות לכבוד יום הולדתו ה 21
9 טייקים הוקלטו בלייב לשיר ולמעשה רק 4 ניסיונות היו שלמים והדבר המעניין ביותר בסשנים הללו הוא החלפת התפקידים בין ג’ון לג’ורג’.
ג’ון מנגן את הגיטרה המובילה וג’ורג’ מנגן בפעם הראשונה בחייו בהקלטה של הביטלס בגיטרת 12 מיתרים.
בראיון ל’מלודי מייקר’ באותה שנה התבטא ג’ון כך:
“זה מבאס אותי לנגן בגיטרת ליווי כל הזמן. הייתי רוצה לייצר משהו מעניין על הגיטרה והדוגמא הטובה ביותר היא מה שעשיתי ב You Can’t Do That. לא באמת היו גיטריסט קצב וגיטריסט מוביל. אני מרגיש שתפקיד גיטריסט הקצב רזה מדי עבור ההקלטות. בכל מקרה זה הטריף אותי לנגן כל הזמן את ה’צ’אנק צ’אנ’ק’ של גיטרת הליווי”.
לגבי ג’ורג’ הוא אמר באותו הריאיון: “אף פעם לא ניגנתי משהו מוביל שג’ורג’ לא יכול לנגן טוב יותר, אבל אני רוצה עדיין לנגן הובלה מדי פעם, אז אעשה זאת“.
באילו עוד שירים קיבל לנון את הגיטרה המובילה? ובכן עולים לי לראש במהירות every little thingnowhere man, honey pie אבל הדוגמא הכי אירונית עבורי היא השיר get back בו קיבל לנון את ההובלה עקב פרישתו (הזמנית) של ג’ורג’ הריסון מהלהקה ומפרויקט ‘גט בק’.
בכל זאת, אף אחד לא ייקח מ You Can’t Do That את התואר, ‘השיר הראשון של הביטלס בו ג’ון לנון מנגן את הגיטרה המובילה’.
לסולו של לנון תוכלו להאזין בדקה וחצי בדיוק לעומקו של השיר מיד לאחר זעקות הביטלמאניה של הביטלס שגרמו לי שנים לחשוב שהקטע הזה הוקלט בהופעה חיה, ואולי לכך הייתה הכוונה.
עוד תואר שאפשר להעניק לשיר הזה, הוא השימוש בפעם הראשונה בריף גיטרה שפותח את השיר, משהו שמאוד דומה לטכניקת ריף הפסנתר שהופיעה בשיר Money.
הביטלס מבצעים זאת לראשונה בשיר הזה ולאחר מכן צצים להם אמנים כמו למשל הרולינג סטונס שמכניסים את הטכניקה לשירים כמו Satisfaction או The Last Time.
הביטלס עצמם המשיכו עם הטכניקה לעוד שירים כמו ticket to ride, I feel fine, day tripper ועוד רבים וטובים.
בפרויקט האנתולוגיה שוחרר לעולם טייק 6 בו אפשר לשמוע את לנון שר ללא קולות הרקע.
עוד קטע שפשפשתי ומצאתי באחד הבוטלגים מציג את ג’ון פונה לפול ושואל האם הוא מוכן לפני אחד הטייקים.
לאחר הקלטת טרק הבסיס, התקבלה ההחלטה להוסיף את קולות הרקע הנפלאים של פול וג’ורג’ וכך בטייק האחרון שוב בגרסת לייב, שרים ומבצעים כולם את הגרסה אותה אנחנו אוהבים ומכירים.
לאחר מכן פול הוסיף את ‘פעמון הפרה’ המפורסם ורינגו את תופי הבונגו.
הביטלס באולפן ב 25 בפברואר 1964
ג’ורג’ מרטין שהבטיח לחברת קפיטול שירים מרגשים וחדשים פרי עטם של הביטלס ורוצה למנוע את שחרור הסינגל הבא בארה”ב בדמות roll over Beethoven מסתער על עבודת המונו מיקס לשיר יחד עם Can’t Buy Me Love שכאמור הושלם גם הוא קודם לכן.
ב 20 במרץ 1964, הביטלס משחררים את הסינגל השישי שלהם בבריטניה והראשון לשנת 1964 כשבצד הראשון מופיע Can’t Buy Me Love המחנך של מקרטני ובצדו השני You Can’t Do That האגרסיבי של לנון. מדוע השתלט מקרטני על ראשות הסינגל אתם בטח תוהים?
ובכן חוץ מהסיבה שהסינגל של מקרטני הוא בעל מסר יותר ידידותי למשתמש, בתקופה הזו לנון עובד קשה מאוד להתברג ככותב שירים מוצלח ואפשר לראות זאת בבציר המצוין והפורה שהוא מביא עובר האלבום השלישי בו הוא דומיננטי מאוד. אני יכול לחשוב שעל מנת לחלק את מאזן הכוחות בין שניהם, אם לנון מקבל את האלבום, אז מקרטני לפחות את הסינגל.
ב 31 במרץ, עולים הביטלס על במת תיאטרון ה”סקאלה” בלונדון ומצלמים את מה שיהווה את הסצנה הסוגרת של הסרט, בה הם מופיעים בפני קהל אחוז אמוק שגויס במיוחד עבור הסצנה הזו (יחד עם פיל קולינס בן ה 13 שהיה גם הוא בקהל).
כמו שכתבתי בתחילת הפוסט, השיר היה מיועד עבור הסרט ולכן במהלך הסצנה הזו הביטלס ‘מבצעים’ גם אותו.
הקטע ירד בעריכה אבל שודר כחלק מתכניתו של אד סאליבן במאי באותה השנה כשהביטלס שולחים את הסרטון במקום את עצמם ולא בפעם האחרונה.
זה לא הכל על השיר הקטן הזה שמחביא מאחוריו לא מעט. ב 22 במאי 1964 מסיבה לא ברורה, עוד לפני שחרור האלבום, נכנס ג’ורג’ מרטין לאולפן ומקליט את מה שמכונה ‘טייק 10’ עבורו כשהוא מוסיף שכבת פסנתר. הגרסה כמובן נגנזה.
נסיים עם הגרסה של הביטלס לשיר ביומם השני באולפני טוויקנהאם במסגרת פרויקט ‘גט בק’, שאתם בטח יודעים על קורותיהם שם בעל פה כי האזנתם לכל פרקי הפודקאסט שלנו שעוסקים בהם בהרחבה.