חשבתי לפרסם את הפוסט הזה לקראת הכריסטמס, אבל כשחברת אפל מודיעה על הוצאה של קופסה מהודרת של 7 תקליטונים (צבעונים !!!!) עם כל הקלטות הכריסטמס שעשו הביטלס למועדון המעריצים הרשמי שלהם בבבריטניה ובארה”ב, זו סיבה טובה מאוד לפרסם את הפוסט עכשיו. מי שלא ראה הנה לינק לטריילר שאפל הוציאו לכבוד הוצאת הקופסה החדשה:
מכיוון שהנושא דווקא לא כזה נלעס ולא מוכר דיו, אגיש שירות לציבור ואעשה סדר בנושא הלא מוכר שנקרא הקלטות הכריסטמס של הביטלס. מה שמייחד את ההקלטות האלו, (שבאמת אין בהן תוספת משמעותית לקטלוג שלהם כשחושבים על זה), הוא גילוי צד נוסף של הלהקה, את השנינות, הכריזמה והצד הקומי שבהם שלא מתגלה בהאזנה לקטלוג הרגיל. אפשר גם לחוות דרך ההקלטות האלו את שעובר עליהם משנה לשנה: את התקדמות הקריירה, את הטירוף ואת העייפות עם השנים. אז קדימה לעבודה.
ב 1962 לאחר שהבין בריאן אפשטיין שניהול הביטלס הולך לתפוס את מירב זמנו, מרצו ומאמציו הוא מגייס מזכירה בשם פרידה קלי (Freda Kelly), בחורה בת 17 שנעתרה להצעת העבודה למרות התנגדותו של אביה. אחת המשימות הראשונות שלה היתה הקמת מועדון מעריצי הביטלס הרשמי. היא גם מקבלת טייטל: ‘נשיאת מועדון המעריצים הרשמי של הביטלס’. מכובד תודו. בתחילה היא סיפקה את כתובת הבית שלה ככתובת הדואר של המועדון אך תוך זמן קצר תיבת הדואר שלה פשוט הוצפה במאות מכתבים בכל יום ולכן היא שינתה את הכתובת הרשמית למשרדו של בריאן. פרידה הצעירה היתה אחראית לקרוא ולהגיב על מכתבי המעריצים מה שהצריך את רוב זמנה. ב 1963 היא החלה גם לפקח על הוצאתו של מגזין מעריצים חודשי.
פרידה קלי
אם תרצו לשמוע את סיפורה המדהים של פרידה תוכלו לצפות בסרט שיצא ב 2013 בשם Good Ol’ Freda, משפט שהגיע מתקליטון הכריסמס הראשון של הביטלס ובו נשמע ג’ורג’ הריסון כשהוא משבח את פרידה ואת שאר חברי הלהקה צועקים ברקע !Good Ol’ Freda. זהו הטריילר לסרט:
לקראת הכריסטמס ולכבוד סופה של שנת 63 המוצלחת עבור הלהקה, הוחלט שהביטלס יקליטו מחווה בדמות מסר אישי וברכות לחג עבור מועדון המעריצים הרשמי.
ב 17 באוקטובר נכנסים הביטלס ליום הקלטות עמוס באולפן שכלל עבודה “רק” על 3 שירים והם You Really Got A Hold On Me, This Boy והסינגל החמישי של הלהקה I Want To Hold Your Hand. זהו אגב יום ההקלטות הראשון של הביטלס במכשיר הקלטה של 4 ערוצים שרק הגיע לאולפנים.
יום ההקלטות הזה נוצל על מנת להקליט גם את ברכות הכריסטמס עבור מועדון המעריצים הרשמי.
בין צחקוק אחד למשנהו וגרסאות שונות לשיר הכריסטמס Good King Wenceslas, כל אחד מחברי הלהקה נושא דברים בפני המעריצים. את התסריט להודעות כתב טוני בארו, קצין העיתונות שנרשם גם כמפיק התקליטון.
אלו למשל הדברים שנשא ג’ון שהיה הראשון בסדר וכמובן תיבל את התסריט שקיבל עם השנינות הנהדרת שלו.
תקליטון הכריסטמס הראשון
“שלום. זה ג’ון מדבר, בקולו. כולנו שמחים מאוד להיות מסוגלים לדבר איתכם ככה, על חתיכת הפלסטיק הזו. תקליט זה מגיע אליכם בסוף שנה באמת מגניבה עבורנו, וזה הכל בזכותכם. כשעשינו את התקליט הראשון שלנו בפרלופון, לקראת סוף 1962, קיווינו שכולם יאהבו את מה שכבר היה סוג המוזיקה שלנו כבר כמה שנים, אבל לא היה לנו מושג על כל הדברים המגניבים שנעבור. הכל קרה, כאשר please please me הפך ללהיט במקום הראשון ואחרי זה… הריגוש הגדול ביותר שלנו השנה? ההופעה בפלדיום בלונדון, וכמה ימים מאוחר יותר להיות מוזמנים לקחת חלק ב Royal Variety Show. בשנה שעברה כולנו היינו גאים כש love me do נכנס למצעדים, ואנחנו לא יכולים להאמין שכל כך הרבה דברים קרו כבר בין לבין! לפני שאעביר אותכם לפול (נביחות) אני רוצה להגיד תודה לכל אנשי הביטלס שכתבו לי במהלך השנה, וכל מי ששלח לי מתנות וכרטיסים ליום ההולדת שלי – זה שאני מנסה לשכוח, באוקטובר. אני מת לענות אישית לכולם, אבל פשוט אין לי מספיק עטים!”
הרעננות והחדות של הביטלס בהקלטה הזו סוחפת ושווה האזנה בשפת המקור, אז עשו לעצמכם טובה והאזינו לתקליטון שמצורף בקטע אודיו כאן מתחת. זה מענג כל כך.
התקליטון שוחרר למועדון המעריצים הרשמי ב 6 בדצמבר 1963 תחת השם The Beatles Christmas Record על תקליטון פלקסי (flexi) שהוא בעצם תקליטון דק וגמיש. מי שמספיק זקן זוכר שהבורגר ראנץ’ חילקו פעם פלקסי כחלק מתחרות שהיתה – אני למשל לא זוכר דבר כזה.
כעבור שנה ה 26 באוקטובר 1964 היה אמור להיות יום מנוחה של הביטלס ממסע ההופעות בבריטניה. מנוחה זה הדבר היחידי שלא היה באותו היום. הביטלס באולפן מקליטים חומרים עבור האלבום הבא Beatles for sale ובסופו של היום מתפנים כדי להקליט את הודעת הכריסטמס השנייה. גם הפעם טוני בארו כותב הודעות אישיות לכל אחד מהם ומפיק את התקליטון.
התקליטון נפתח עם קולות צעדים ונגינה של Jingle Bells על פסנתר ומפוחית. פול הראשון לשאת דברים (עם הפרעות של ג’ון כמובן) והוא מודה לכל המעריצים שקנו את התקליטים השנה.
ניכר שהבטחון העצמי שלהם לאחר ההצלחה בארה”ב ואוסטרליה והביטלמניה הגואה, השתפר פלאים מהתקליטון הקודם. בכלל התקליטונים הללו הם מסמך מרתק שמציב תמונת מראה על הביטלס ונותן בעצם סיכום גם על פועלם בשנה שחלפה אבל יותר חשוב, על מצבם המנטלי בסוף השנה.
תקליטון הכריסטמס השני
כשפול שואל את ג’ון האם הוא כתב את הספר שלו שיצא השנה, ג’ון עונה בשנינות: “No it’s somebody’s bad hand-wroter.” הנה מה שאמר רינגו:
“תודה ג’ורג’. רינגו כאן! ובכן, האחרים ספרו לכם על התקליטים ועל ספרו של ג’ון ועל הכול ושנהנתם מהסרט. אני רוצה להודות לכם על היותכם מעריצים. זו היתה שנה מוזרה. רגע אחד אנחנו באנגליה, ובבא אנחנו הרחק משם. בטח תהיתם איפה אנחנו. (צחוק). ובכן אנשי הביטלס, היינו באוסטרליה ואמריקה וניו ז … (רעש שבירה). מי הפיל את זה??? – ניו זילנד ואוסטרליה … ג’ון: וניו זילנד. רינגו: וניו זילנד. זה כל כך הרבה נסיעות אבל אתם נשארתם נאמנים לא? בכל מקרה, קבלת הפנים בשדה התעופה היממו אותנו, נהדר!”
התקליטון יצא ב 18 בדצמבר 1964, שוב על תקליטון פלקסי תחת השם Another Beatles Christmas Record. למועדון המעריצים האמריקאי נשלחו שאריות מחוממות בדמות גירסה ערוכה של התקליטון משנה שעברה.
אז הנה תקליטון הכריסטמס השני של הביטלס משנת 1964:
ב 8 בנובמבר 1965 נכנסים הביטלס לאולפן כדי לעבוד על שירו של הריסון Think For Yourself עבור Rubber Soul המופלא. באותו היום מוקלטת הודעת הכריסטמס השלישית עבור מועדון המעריצים.
ההקלטה נפתחת בגרסת אקפלה דיי זייפנית שלהם ל Yesterday של פול ולאחר מכן ממשיכה עם עוד כמה גרסאות זייפניות לשירי כריסטמס.
הפעם ההקלטה מרגישה הרבה יותר ספונטנית ללא הודעות אישיות מכל חבר, ובעצם מין סוג של ג’אם סשן ג’יברישי של הביטלס שאומרים ועושים כל מה שעולה על רוחם ונותנים דרור לרוח השטות.
פול: “טוב, רינגו, מה עשינו השנה?”
רינגו: “אני רואה ששוב לא התגלחת”.
פול: “טוב, רינגו, מה עשינו השנה?”
רינגו: עשינו הרבה דברים השנה, פול.”
פול: כן ?”
רינגו: “ובכן, היינו הרחק מכאן”
פול: “כן.”
רינגו ופול: “וחזרנו בחזרה.”
רינגו: “כמו בשנה הקודמת”.
פול: “כן בהחלט חזרנו…”
ג’ון מחליט לבצע שיר בשם Happy Christmas to Ya List’nas במבטא אירי כבד ולאחר מכן כשהוא מתחיל לשיר את It’s The Same Old Song, עוצרים אותו החברים על מנת שלא יפר זכויות יוצרים. לאחר מכן מבצעים החברים גרסה משלהם לשיר הכריסמס Auld Lang Syne שבסופו הם מזכירים את נהר הירדן. רינגו לאחר מכן אומר: “Well, that should cover Israel“. נהדר לא ?
תקליטון הכריסטמס השלישי
מיותר לציין שאין הפעם כותב לתקליטון. ג’ורג’ מרטין נרשם כמפיק.
התקליטון יוצא ב 17 בדצמבר 1965 למועדון המעריצים באנגליה תחת השם המקורי The Beatles’ Third Christmas Record. מועדון המעריצים בארה”ב שוב לא זוכה לקבל את התקליטון החדש מכיוון שההקלטה לא מגיעה בזמן לייצור בארה”ב – במקום זאת , גלויה עם תמונת חברי הלהקה בשחור לבן וברכות לכריסמס נשלחת אליהם.
התקליטון השלישי להאזנה:
אנחנו ב 25 בנובמבר 1966. הביטלס בתקופת ההקלטות של Strawberry Fields Forever. באותו יום הביטלס מתכנסים באולפן שבבעלותו של דיק ג’יימס, המו”ל של שיריהם, על מנת להקליט את תקליטון הכריסטמס הרביעי. התקליטון נפתח בשיר Everywhere It’s Christmas כשפול על הפסנתר וכולם שרים יחדיו. הם ממשיכים לקטע מקהלתי בשם Orowainya ואז מתחילה לה סדרה של תסכיתים קצרים ופסיכודלים שנערכו יחדיו: הגבינה הנדירה, המשתה, הרמת הכוסית הנאמנה, פודג’י הדב וג’ספר, אחוזת פלפין – חלק 1 (הרוזן בלדר ובטלר), אחוזת פלפין – חלק 2 (הרוזן והפסנתרן). משם ממשיכים לשיר בשם Please Don’t Bring Your Banjo Back ואז נשמע קולו של מל אוונס כשהוא אומר Yes Everywhere It’s Christmas. התקליטון נסגר באותה צורה שבה נפתח עם השיר Everywhere It’s Christmas.
התקליטון מקבל שם לא סטנדרטי הפעם: Pantomime: Everywhere It’s Christmas ואת האווירה הפסיכדלית אפשר לראות גם על העטיפה. השם אגב נגזר מהופעות מערכונים כאלו שהיו נהוגות באותה תקופה, ב 1963 הביטלס עצמם השתתפו ב Christmas Pantomime שכזו בבימויו של פיטר יולנד. תוכלו לקרוא עליה אצלנו בבלוג. אני חייב לציין שהו תקליטון הכריסטמס של הביטלס האהוב עליי ביותר. יש בו אווירה יצירתית וחופשיה מצד אחד אבל עדייו הסדר הטוב נשמר בו. וזה אחד הקטעים האהובים עליי מתוכו, הסיפור על פודג’י הדב וג’ספר (פול המספר, ג’ון וג’ורג’ כפודג’י וג’ספר):
“פודג’י הדוב וג’ספר היו מכורבלים סביב האש הנמצאת במרכז החדר. “אין עוד גפרורים, פודג’י”, אמר ג’ספר. “אז קח קצת, ג’ספר, ידידי הותיק, “אמר פודג’י. “תכין רשימה ואחר כך נלך לחנות ונקנה גפרורים נרות ולחמניות”. “אין עוד נייר לכתוב עליו, פודג’י”, “אין צורך לדאוג, ג’ספר, אתה תגיד לעצמך ‘גפרורים’ ואני אמשיך להגיד ‘נרות’ עד שנגיע לחנות, ואז לא נצטרך לכתוב אנחנו נזכור”. “מי יזכור את הלחמניות, פודג’י?” “שנינו, ג’ספר .. “גפרורים”, “נרות”, “גפרורים”, “נרות”, “גפרורים”, “נרות”, “גפרורים”, “נרות”, “גפרורים”, “נרות”…”
עטיפת תקליטון הכריסטמס מ 66 – Pantomime
רינגו סיפר על התקליטון הזה וכמו שאמרתי קודם, פני התקליטון כפני מה שעובר על הביטלס באותה תקופה. התקופה בה פול לוקח אחריות על הלהקה. “סגרנו את הכל בינינו. פול עשה את רוב העבודה. הוא חשב על הכותרת ‘פנטומימה’ ועל השירים”.
ב 16 בדצמבר 1966, Pantomime יוצא ונשלח לחברי מועדון המעריצים הרשמי בבריטניה. המעריצים בארה”ב שוב מקופחים ומקבלים גלויה לחג. חתום על ההפקה – ג’ורג’ מרטין.
שנה קדימה. ב 28 בנובמבר 1967, הביטלס מתכנסים באולפן מספר 3 באולפני EMI על מנת להקליט את תקליטון הכריסטמס החמישי שלהם. באולפן נמצאים ג’ורג’ מרטין המפיק, ג’ף אמריק טכנאי הקול והשחקן ויקטור ספנאטי (הזכור לטוב מ 3 סרטיהם הראשונים של הביטלס). התקליטון נפתח בהכרזתו של לנון: “זהו רימיקס קופצני. טייק 444!” ואז שרים הביטלס יחד עם ג’ורג’ מרטין וויקטור ספנאטי שיר שעל כתיבתו חתומים ארבעתם. לקטע קוראים Christmas Time is Here Again. (השני בקריירה עליו יהיו חתומים כולם יהיה Flying). בהקלטת השיר שלקחה אגב טייק אחד בלבד, פול מקרטני על הפסנתר, ג’ורג’ הריסון מנגן בגיטרה אקוסטית, רינגו סטאר על התופים וג’ון לנון על תוף בס. השיר נשזר לאורך כל התקליטון בין הקטעים השונים.
התקליטון מזכיר דמיון רב את האווירה של You Know My Name (Look Up the Number), וזאת אולי מהסיבה שהשיר הוקלט ונגנז רק כמה חודשים לפני ההקלטה הזו. הפעם עומד סוג של קונספט מאחורי התקליטון: להקות שבאות להבחן עבור תכנית רדיו של ה BBC, להקה דמיונית בשם The Revellers שמבצעת שיר בשם “Plenty of Jam Jars” ופרסומות רדיו בין לבין. בקטע מסויים נשמע קולו של ג’ורג’ מרטין כשהוא אומר: They like to thanks you for a wonderful year. בסופו של התקליטון לנון נושא פואמה פרי עטו בשם When Christmas Time Is Over שמזכירה קטעים מספריו:
And Christmas time is all
and your bonnie clay us through
Happy breastling to you people
All our beat from me to you
and the beasty brangom button
to the heather and little inn.
An be strattened oot in matether
to yer arms once back again
התקליטון יוצא אל המעריצים בבריטניה 15 בדצמבר 1967 והוא נקרא כמו שיר הנושא, (Christmas Time (Is Here Again. נחשו מה מקבלים המעריצים בארה”ב – נכון גלויה ! את עטיפת הקולאג’ המיוחדת שבקדמת התקליטון מעצבים ג’ון ורינגו ואת הציור בצד האחורי לא אחר מאשר ג’וליאן לנון הקטן.
העטיפת האחורית של תקליטון הכריסטמס מ 67 שעוצבה על ידי ג’וליאן לנון.
עטיפת תקליטון הכריסטמס מ 67 שעוצבה על ידי לנון וסטאר
גירסה מלאה של Christmas Time is Here Again שוחררה כשיר מלא ב 1995 בפרויקט האנתולוגיה, כביסייד של הסינגל Free As A Bird.
חידוש לשיר נכלל באלבום הכריסטמס של רינגו מ 1999 שנקרא I wanna be Santa Claus. תוכלו להאזין לו כאן:
נקפץ לנו בקלילות לנובמבר 1968.
בפעם הראשונה בתולדות תקליטוני הכריסטמס של הביטלס, ההקלטות לתקליטון נעשות בנפרד על ידי חברי הביטלס.
ג’ון מקליט את הקטע שלו בביתו כמו גם פול שגם כן מקליט בביתו. רינגו מקליט בחלק האחורי של ואן (??) וג’ורג באמריקה ובביתו שבאישר.
התקליטון בעיקרו הפעם בסימן האלבום הלבן, כשקטעים מתוכו משולבים פנימה.
הוא נפתח עם קולות צעדים ודפיקות, דלת נפתחת ואז רינגו:
Hello, this is a big Hi and a sincere Merry Christmas
from yours truly, Ringo Star
לפתע נשמע קטע פתיחת הפסנתר של אובלדי אובלדה שעליו מוקלט פסנתר זייפני במיוחד שעובר במעבר חד לשיר של מקרטני שנקרא “Happy Christmas, Happy New Year” כשהוא נקטע באמצעו לטובת קטע אופרה לא ממש קשור שלאחריו ממשיך שירו של מקרטני. לאחר מכן נשמע קטע מתוך Helter Skelter כשהוא מואץ. אוונגרד במיטבו.
עטיפת תקליטון הכריסטמס מ 1968.
ג’ון מקריא קטע שכתב במיוחד בשם “Jock and Yono” שוב בסגנונו המיוחד.
once upon a time, there were two balloons called jock and yono
they were strictly in love, bound to happen in a million years
ג’ורג’ הריסון נושא לאחר מכן את דבריו הישר מאמריקה יחד עם מל אוונס ובקטע מוזר אחר רינגו מדבר עם עצמו בשיחת טלפון הזוייה. לאחר מכן נשמע ג’ורג’ כשהוא מארח את טייני טים, זמר ונגן יוקליילי שמתנדב לברך גם הוא ולבקשתו של הריסון גם מבצע גרסת כיסוי ל Nowhere Man של הביטלס על היוקליילי. את הקטעים ערך קני אוורט שהיה שדרן רדיו ב BBC שהביטלס התארחו בתוכניתו ב 6 ביוני באותה שנה. אפשר לשמוע את הראיון שנערך באולפני EMI כאן:
תקליטון הכריסטמס של שנת 1968 יצא למעריצים תחת השם The Beatles’ 1968 Christmas Record ב 20 בדצמבר והפעם גם המעריצים בארה”ב קיבלו תקליטון ששונה רק במעט מזה שקיבלו המעריצים בבריטניה.
תקליטון הכריסטמס האחרון בהחלט של הביטלס ולדעתי העצוב מכולם, מוקלט בסביבות נובמבר-דצמבר 1969. מן הסתם בתקופה בה לנון כבר הודיע על רצונו לפרק את הלהקה, ההקלטות נעשו בצורה נפרדת על ידי החברים. ג’ון ויוקו מקליטים בביתם שבאחוזת טיטנהאוס, פול בביתו שבלונדון ורינגו בביתו גם כן.
קני אוורט שערך את שני תקליטוני הכריסטמס האחרונים.
רוב התקליטון מורכב משיחות של ג’ון ויוקו וג’ורג’ מבליח למשפט אחד ויחיד. קטע מ The End גם כן נשמע, מקרטני שר שיר שכתב במיוחד This is to Wish You a Merry, Merry Christmas ורינגו מפרסם את סרטו החדש The Magic Christian. על העריכה מופקד שוב קני אוורט ואת העטיפה מעצבים רינגו ובנו זאק.
העטיפת האחורית של תקליטון הכריסטמס מ 69 שצויירה על ידי זאק ורינגו.
עטיפת תקליטון הכריסטמס מ 69.
התקליטון יוצא למעריצים ב 19 בדצמבר 1969 תחת השם Happy Christmas 1969 והפעם הפתעה – גם המעריצים בארה”ב מקבלים את אותו התקליטון שקיבלו המעריצים בבריטניה. אם לא עכשיו אמתי ?
בסופה של 1970, חברי מועדון המעריצים בברטיניה מקבלים תקליט באורך מלא בשם From Then to You, שאיגד בתוכו את כל תקליטוני הכריסמס, ואם עדיין אפשר להפלות בין המעריצים בארה”ב עוד פעם אחרונה – אז למה לא? חברי המועדון בארה”ב מקבלים אלבום בשם The Beatles’ Christmas Album אבל רק באביב 1971.
עטיפת From Then to You / The Beatles’ Christmas Album
זוהי סקירתי הקצרה על אלבומי הכריסטמס של הביטלס. מקווה שנהנתם ולסיום הנה קטע וידאו של הביטלס מברכים לכבוד הכריסטמס במופע הכריסטמס שהזכרתי קודם ב 1963.