top of page
תמונת הסופר/תאורי קואז

אואזיס והביטלס

עודכן: 7 ביוני 2023

אחד הקטעים המשעשעים בסרט ‘יסטרדיי’ הוא שיחד עם הביטלס נעלמה מהתודעה גם להקת אואזיס. לא מפתיע נכון? האחים לבית גאלגר מעולם לא הסתירו את השפעתם מהביטלס. זה לא ממש היה עוזר להם גם אם כן. אואזיס רצו להיות הביטלס או לכל הפחות יותר גדולים מהם. “אם אין לך שאיפות להיות גדולים יותר מהביטלס אז זה סתם תחביב” – כך צוטט נואל גאלגר זמן קצר לאחר יציאת אלבומם הראשון של אואזיס.

עבורי, עם כל התאווה של נואל תומאס דיוויד גאלגר וויליאם ג’ון פול גאלגר (אלו אכן שמותיו האמצעיים של ליאם) להשתוות ואף לשבור את השיאים של אליליהם, הם כן הצליחו להגדיר מחדש את המוסיקה הבריטית ולייצר קלאסיקות שלפעמים לא נופלות מאלו של הביטלס. ברור לכל ש’הביטלס’ הם לא, אבל בכל זאת צריך להצדיע ליכולת של השניים לקחת את ההשפעות מהביטלס, ובכלל מהפלישה הבריטית הראשונה זו של שנות השישים, להוסיף לה את הממד הגראנג’י שרגע לפני יציאת אלבומם הראשון נפח את נשמתו בעזרת קנה של רובה ולייצר התרגשות שלמה סביב המוסיקה הבריטית. שוב.

מדי פעם אנחנו פוזלים הצידה לאמנים אחרים ובודקים את הקשר שלהם עם הביטלס. תוכלו לקרוא עוד על כך בבלוג הזה. ב 2 פוסטים, אנסה לתהות עד כמה לקחו אואזיס את הביטלס פנימה למוסיקה שעשו אבל לפני כן, הנה אתנחתא קומית בקטע שאותי משעשע מאוד ומדגיש את חוש ההומור הנפלא של 2 הפיגורות מהלהקות המפורסמות. ב 2016, נואל גאלאגר יושב בקהל עבור תכנית הטלוויזיה של ה BBC Mastertapes ולקראת סוף התכנית מפנה שאלה לכוכב הערב פול מקרטני:

נואל: “שלום אדוני, יצאתי לבלות עם 2 מהבנות הנפלאות שלך סטלה ומרי ביום חמישי וסיפרתי להן שאני מגיע לכאן היום ושאשאל אותך שאלה ושאין לי ממש מושג מה לשאול. אז הן ביקשו ממני לשאול אותך: מתוך שניהן, מי היא החביבה עליך?”

פול: “…אף אחת מהן…”.

נואל: “עבור הפרוטוקול, אני חייב לומר שסטלה אמרה שתאמר מרי ומרי הסכימה…”.

כנראה ששורשים אירים הם ערובה לעשיית מוסיקה טובה. במשך תקופה ארוכה צפון אנגליה וערים כמו מנצ’סטר, לידס וליברפול שימשו יעד למהגרים אירים שחיפשו לבנות לעצמם חיים טובים יותר. פגי סוויני, מהגרת אירית הגיעה למנצ’סטר מאירלנד בתחילת שנות ה 60, שם פגשה ונישאה לטומי גאלגר. ב 1966 נולד בנם הבכור פול, שנה אחר כך נולד נואל ו ב 1972 הבן הצעיר ליאם.

“אני רוצה לעזוב את העיר הזו העיירה הישנה הזו לא מריחה טוב ואני יכול להרגיש את סימני האזהרה מתרוצצים מסביבי…”

כך כתב נואל על אותה מנצ’סטר ב Half the world away הנפלא ואפשר להרגיש במשפטים הללו את גודל המצוקה בה היה הוא היה נתון וככל הנראה כל הדור שלו שגדל בתקופה בה סמים, אלכוהול ואלימות במשפחה היו הפורקן הנפוץ לבעיות הכלכליות שחוו משפחות במנצ’סטר בכלל ובשכונה בה גדלו האחים. מוסיקה היא משהו שתמיד סבב סביבם. אביהם שכאמור סבל מאלכוהוליזם וקשיחות יתר כלפי ילדיו, תפקד כדיג’י במועדונים אירים בסביבה בה גרו. את קופסת התקליטים שלו סחבו הבנים יחד אתו ממועדון למועדון. הבנים נחשפו כך למוסיקה מסגנונות שונים, אבל חשוב יותר, נואל הבין כמה בכוחה של מוסיקה לאחד יחדיו אנשים.

האחים גאלגר

על מנת לברוח מנחת זרועו של אביו ומהבעיות שסבבו סביב המשפחה, נואל הסתגר בחדרו ובילה שעות על גבי שעות כשהוא מנגן בגיטרה, מאזין למוסיקה ומנסה למצוא את האקורדים לשירים האהובים עליו. הביטלס היו אחת הלהקות שהעריץ מאוד במיוחד אהב את האוספים ה’אדום’ וה’כחול’, “הכל שם, מההתחלה ועד הסוף” צוטט איפשהו. גם להקות מקומיות שהצליחו באותה תקופה כמו למשל הסמית’ עם הגיטריסט ג’וני מאר היו מודל לחיקוי עבורו.

כשנרצח לנון ב 1980, נחשף גם ליאם אל הביטלס. “הייתי בן 8. הטלוויזיה הייתה דלוקה ואני זוכר שהשיר שהתנגן שוב ושוב היה Imagine ואני חשבתי לעצמי ‘מי זה הבחור הזה?’ “.

כשהיה נואל בן 15, הוא סולק מבית הספר והחל לעבוד באתר בנייה. בד בבד נחשף ללהקות חדשות שקמו במנצ’סטר שהחלה להתפתח בה סצנת מוסיקה משל עצמה עם להקות כמו ה Stone roses. נואל מנסה להשתחל כזמר ללהקה מקומית בשם Inspiral Carpets ונדחה ובמקום זאת מקבל את משרת הרואדי.

נואל עם קלינט בון מה Inspiral Carpets

בדרכים עם הלהקה, נואל מתחיל לכתוב לא מעט שירים ומכיר עוד ועוד מוסיקאים ומתפתח כגיטריסט. באחד הימים הוא מתקשר הביתה לאמא פגי ושואל היכן ליאם. היא עונה: “ליאם בחזרות עם הלהקה שלו”. הוא צוחק אך בתוך תוכו הסתקרן מאוד ובסוף סיבוב ההופעות הגיע כדי לראות במה מדובר. ליאם בן ה 17 הצטרף כזמר ללהקה בשם The Rain שהקים הגיטריסט פול ארתורס. הלהקה נקראה על שם הסינגל המפורסם של הביטלס, ובה היו חברים גם פול מקוויגאן בבס וטוני מקארול בתופים. ליאם עצמו החליף את הזמר כריס האטון שבדיוק פוטר מתפקידו.

כשנואל מגיע לצפות בהם מנגנים, ליאם מציע לו את תפקיד ניהול הלהקה. נואל מסרב בתואנה שהם נשמעים ‘על הפנים’. ליאם מעז ושואל :”אז מה לגבי להצטרף ללהקה?”. נואל עונה: “בתנאי אחד: “אתם תנגנו את השירים שלי”. הם מסכימים.

“האם זה הדמיון שלי או שסוף סוף מצאתי משהו ששווה לחיות עבורו?” (‘סיגריות ואלכוהול’).

ב 18 באוגוסט 1991, ההרכב החדש “אואזיס” עולה לראשונה לבמה במועדון ה boardwalk במנצ’סטר. השירים שממשיך וכותב נואל מדברים על הרצון הזה להצליח בסביבה לא ממש תומכת, אבל יאמר לזכותו שהוא יכל לראות כבר בראשו את ההצלחה קורמת עור וגידים או כמו שכתב בשיר שמנבא את התהילה “כוכב רוקנרול” – “בראשי החלומות שלי אמתיים”. בתחילת 1993 הם מקליטים סדרה של דמואים עבור שירים שכתב נואל על מנת שיוכלו להסתובב ולחלק לכל דורש.

מעריץ ביטלס מצוי

הדמואים הללו שרוכזו בקלטת בשם Live Demonstration, ממש כמו האודישן שעשו הביטלס לחברת דקה, מחוספסים, לא מהוקצעים אבל בהחלט תופסים את הרגע. אם הייתי צריך לבחור קטע מתוכם שמסמל את התקופה הזו של חיפוש סאונד עבור אואזיס, הייתי בוחר בקטע מעולה שלא יצא מעולם בשם Strange Thing שיורה לכל הכיוונים ומחפש לפגוע עם רפרנס דווקא למיק ג’אגק והרולינג סטונס. דווקא השירים שיהפכו לקלאסיקות נשמעים לא מלהיבים בכלל בדמואים הללו.

באמצע 1993 ממש כמו בריאן אפשטיין במועדון הקאברן, נכנס אלן מקגי הסקוטי, בעל לייבל התקליטים האזוטרי לאותה תקופה “קריאיישן” למועדון ה King Tut’s Wah Wah Hut בגלאזגו, סקוטלנד. השאר היסטוריה. אם כבר פותחים וסוגרים מעגלים, באוקטובר ישתחרר סרט על לייבל התקליטים Creation ואלן מקגי שייבים לא אחר מאשר במאי הסרט ‘יסטרדיי’, דני בוייל. אני כבר מחכה לצפות בו.

נואל ואואזיס לא חסכו ברפרנסים לביטלס בשנות קיומם. ב 11 באפריל 1994 ,יוצא סינגל הבכורה שלהם Supersonic וכבר בשיר הנושא בצורה לא הכי מתוחכמת נשתל המשפט: You can sail with me in my yellow submarine. בקליפ שצולם הם מנגנים על אחד הגגות בלונדון. מין אמירה שכזו ש’הנה אנחנו ממשיכים מהיכן שהביטלס הפסיקו’. חוצפה אואזיסית אופיינית. בל נשכח את משקפי “לנון” שחובש ליאם.

נואל לא מסתפק בזה. בביסייד הנהדר Take me away הוא מצטט את השורה I’d like to be under the sea מ Octopus’s Garden.

את ההשפעות הללו הסביר נואל בראיון: “להיות מושפע זה הכל טוב ויפה, אבל אתה צריך לרצות לתעלות מעליהם. אני רוצה להתעלות על הביטלס. הכל בנוי על העבר, רק ככה תגיע לעתיד. הביטלס כתבו את Helter Skelter וה Stooges ו- MC5 שמעו וכתבו את I Wanna Be Your Dog ו Sister Anne. הפיסטולז שמעו את זה והנה אתה מקבל פאנק, ואז באים הסמית’ס, הסטון רוזס ועכשיו אנחנו”.

בסינגל הבא – shakermaker שבו אואזיס לא טרחו כלל להסתיר את ה’הלוואה’ מפרסומת עבור קוקה קולה, האקורדים כאילו ונלקחו ישירות מ You Can’t to that של הביטלס. בקליפ היפה לשיר, נראה ליאם לרגע כשהוא בחנות תקליטים ומביט בהערצה בעטיפת התקליט Red Rose Speedway של ווינגז.

קצת לפני יציאת אלבום הבכורה ב 29 באוגוסט 1994, אואזיס משחררים את הסינגל השלישי ואולי החשוב שלהם Live Forever שכל כולו מוקדש ללנון. על גבי עטיפת הסינגל מתנוסס בית ילדותו של ג’ון לנון או למעשה ביתה של הדודה מימי במנלאב אווניו 251 שבליברפול.

הקליפ המבעית בו קוברים חברי הלהקה את המתופף טוני מקארול (רגע לפני שיקברו אותו מקצועית) צולם בסנטראל פארק בניו יורק בפינה שקיבלה את השם Strawberry Fields Forever ממש מול בית הדקוטה.

הנה אואזיס בהופעה מ 1996 במיין רואד שבמנצ’סטר כשהם מבצעים את Live Forever ובסופו עולה תמונה של לנון על המסך מאחוריהם וליאם ממהר לקוד קידה. שימו לב כמה הוא מביט בתמונה וכמה כבוד והערצה הוא רוכש ללנון.

האלבום Definitely Maybe השתחרר לאוויר העולם ב 29 באוגוסט 1994 והציפיה שנבנתה סביב הלהקה משתלמת ואט אט הוא מדורג כאלבום הבכורה הנמכר ביותר בבריטניה.

צילום העטיפה נעשה על ידי הצלם מייקל ספנסר ג’ונס. כך הוא סיפר: “התוצאה בעטיפת אלבום הבכורה של אואזיס הייתה שונה לחלוטין ממה שהתכוונו. נואל ראה תמונה של הביטלס כשהם נמצאים ביפן וכולם ישובים סביב שולחן קפה. (נמצאת בעטיפה האחורית של האוסף A Collection of Beatles Oldies). הרעיון שלו היה שכך תצולם הלהקה, סביב שולחן האוכל בביתו של הגיטריסט פול ארתורס (בונהד) שבמנצ’סטר. הייתי קצת מאוכזב. לא בא לכם על מקום יותר אקזוטי? זה היה חדר קטנטן, הייתי חייב עדשה רחבה כדי להכניס את כולם פנימה. הייתי זמן לא רב לפני כן בתערוכה המצרית במוזיאון מנצ’סטר והיה לי רעיון שליאם ישכב על הרצפה במין פוזה טרנסצנדנטלית עם העיניים עצומות כאילו שהוא לא בעולם הזה. המון להקות לא היו מקבלות זאת, אבל ליאם היה בעד מיידית”.

מתוך סשן התמונות עבור אלבום הבכורה

בסינגל הבא של הלהקה, הרביעי במספר, משובץ כבי סייד קאבר ל I am the walrus מתוך הופעה של הלהקה בגלאזגו ביוני 1994 (יש הטוענים שהוא הוקלט בכלל באולפן והתווספו לו קולות של הופעה). הגרסה של אואזיס מציגה גרסה כעוסה לשיר ולא כל כך מחמיאה.

הנה אואזיס מבצעים את הקאבר בהופעה בארלס קורט ב 1995 יחד עם ה’בוטלג ביטלס’:

לקראת סוף השנה משחררים אואזיס סינגל נוסף לכבוד חג המולד, ואם יש שיר בסגנון ביטלסי מובהק או כזה שממשיך את הקו של הביטלס מאזור סרגנ’ט פפר בואכה מסע הקסם המסתורי זהו whatever. כלי המיתר נלקחו הישר מהמידל אייט של I am the walrus, התיפוף, הגיטרות, השירה הלנונית של ליאם וכמובן המילים והלחן של נואל הכל צועק ביטלס.

כשהיה מבצע נואל את השיר עם הגיטרה האקוסטית בהופעות הוא היה משלב בסופו את Octopus’s Garden שכתב רינגו עבור האלבום אבי רואד, מה שמרמז אולי מהיכן הגיעו האקורדים.

עד כה התכנית להמשיך את דרכם של ארבעת המופלאים ולכבוש את העולם התקדמה יפה עד שהיא כבר לא, מסיבות שונות ומשונות שבד”כ יהיו קשורות בפה הגדול של שני האחים.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page