top of page
תמונת הסופר/תאורי קואז

Hey Bulldog

אחד השירים הלא טיפוסיים לביטלס והמיוחדים שאפשר למצוא בקטלוג שלהם, הוא שיר עם שם מוזר בשם Hey Bulldog.

השיר הזה הוקלט ב 11 בפברואר 1968 . אם התאריך הזה נשמע לכם מוכר זה מפני שחמש שנים קודם לכן ב 11 בפברואר 1963 , נכנסו הביטלס בבוקרו של היום לאולפני על מנת להקליט את אלבום הבכורה שלהם. הקלטה שהייתה מאוד חשובה עבורם ולכן הם באו מלאי עזוז על מנת לעבוד ולנפק אלבום. באותו התאריך ב 1968, מה שאולי מסמל את השינוי שעבר עליהם, הם הגיעו רק ב 4 אחה”צ על מנת להקליט שיר משונה אחד.

השיר הזה נולד באופן מאוד ספונטני אצל ג’ון לנון ממש בתקופה שלפני הקלטתו. הטריגר לכתיבת שיר מהיר שכזה היה סרט האנימציה של הביטלס – ‘ילו סאמבארין’ שהגיע כבר לקו הגמר והזדקק לשיר נוסף.

העבודה על הפקת הסרט החלה למעשה ביולי 1967 כש 200 אנימטורים גויסו כדי לצייר אותו. העבודה עליו המשיכה גם כשבריאן אפשטיין הלך לעולמו באוגוסט 1967. מקרטני זיהה את הסכנה לכאוס, הזעיק את חברי הלהקה לביתו, שכנע את לנון והריסון שמאוד רצו לעבור לתקופה להודו לנטוש את הרעיון ורתם אותם לפרויקט כאוטי אחר – סרט בשם ‘מסע הקסם המסתורי’. על התכנית ללמוד אצל המהארישי מאהש-יוגי, לנון והריסון לא ויתרו. מגיוון שלא היה ברור מתי יחזרו חברי הלהקה לפעילות מהודו, הוחלט להקליט סינגל חדש כדי לייצר תחושה של פעילות. עד להמראה להודו החלו חברי הלהקה לעבוד באולפן ולהקליט שירים שהיו להם. השיר של פול Lady Madonna היה מועמד לסינגל החדש ובינתיים הוקלטו גם Across the Universes של ג’ון והושלמה העבודה על The Inner Light של ג’ורג’ שהכלים ההודים בו הוקלטו מבעוד מועד בבומבי בתחילת השנה.

על מנת להשלים את העבודה ולתת תחושה של להקה חיה וקיימת, הוחלט לצלם עבור הסינגל החדש גם קליפ. מכיוון הרבה זמן עד לנסיעה בהודו לא היה, הוחלט לעשות את הדבר המהיר ביותר. לצלם את הביטלס ‘מקליטים’ את השיר באולפן.

נחזור קצת לאחור בזמן. את סשן השירים עבור הסרט ‘צוללת צהובה’, הקליטו הביטלס אי שם ב 1967 לאחר העבודה על האלבום סרג’נט פפר. בין היתר הוקלט עבור הסרט שיר בשם Baby You’re a Rich Man שהורכב משני קטעים של ג’ון ופול. מכיוון שבריאן מאוד רצה להוציא פרויקט אחר שלהם All You Need is Love כסינגל, נדרש לו ביסייד ולכן Baby You’re a Rich Man ירד ממכסת השירים עבור סרט האנימציה. רגע לפני הודו, היה צריך להשלים את המכסה ולכן לנון הסתגר בחדר המוסיקה שלו וכתב שיר. “הם רצו שיר, אז הקרצתי להם את היי בולדוג“.

הנה גרסת דמו נהדרת של לנון שהוקלטה בחדר המוסיקה שלו כשהוא מנסה לחצוב אותו בסלע ולשלב על גבי נגינת הפסנתר שלו כלים אחרים כמו אורגן או מלוטרון. בגרסה המוקדמת הזו שנקראה Hey Bullfrog הוא שר she can talk to me .


את השיר הלא גמור הזה הביא אתו ג’ון לאולפן ב 11 בפברואר. אזכיר שהביטלס הגיעו בכלל על מנת לצלם את הקליפ עבור ליידי מדונה. כך סיפר ג’ף אמריק: “ליידי מדונה היה כבר גמור והתכנית הייתה לצלם את הלהקה עושים את עצמם מבצעים אותו אבל כשהם הגיעו לאולפן לנון באסרטיביות יוצאת דופן אמר: “לעזאזל עם ליידי מדונה. יש לי שיר חדש עבורנו להקליט. בוא נצטלם כשאנחנו מקליטים אותו”. פול נראה מעט מוטרד אבל ג’ון היה כמו בולדוזר ביום הזה וזו ההחלטה שהתקבלה“. כמו במקרה של all you need is love הביא לנון שיר שהוא כתב כלאחר יד והביטלס צולמו בתהליך ההקלטה שלו. כך המשיך אמריק: “הוייב באותו היום היה נפלא – כל ארבעת הביטלס היו במצב רוח טוב ויוצא דופן כנראה בגלל שהם ידעו שהם בדרכם להודו תוך ימים. למרות שהיה שם צוות צילום שהסתובב בין הרגליים, זה היה סשן נינוח של יום ראשון ולכן דברים היו רגועים. המתחם של האולפנים היה דיי נטוש והביטלס הסתובבו שם בחופשיות”.

ג’ף אמריק המשיך וסיפר בסיפרו הביוגרפי על הביטלס , שג’ון ופול ישבו בצד לכמה רגעים והמילים הושלמו. למרות שהמילים נשמעות חסרות משמעות וג’יברישיות סטייל I am the Walrus, אפשר למצוא בו כמה פנינים. למשל: Some kind of happiness is measured out in miles. האנטר דיוויס הביוגרפר הרשמי של הביטלס העלה מחשבה שלנון לקח השראה מקטע של הפואטיקן טי. אס. אליוט שכתב ביצירה שלו ‘פראפרוק’: I have measured out my life with coffee spoon.

הביטלס נכנסו לאולפן מספר 3 EMI יחד עם צוות הצילום בראשותו של חברו הטוב של ג’ורג’ הריסון, טוני בראמוול שאחר כך עבד ב NEMS והשתלב בחברת ההפקות של אפשטיין, ‘סאבפילם’ והפך למנהל שלה.

טוני בראמוול

חברי הלהקה תפסו כל אחד את כלי הנגינה שלו. ג’ון התיישב ליד הפסנתר, פול תפס את גיטרת הבס ריקנבאקר, ג’ורג’ את הגיטרה החשמלית מסוג Gibson SG ורינגו התיישב ליד התופים. באופן הזה הם ביצעו עשרה טייקים.

לאחר ארוחה קצרה, הגיע שלב האוברדאבים. ג’ון ופול נעמדו ליד המיקרופון ולאחר שג’ון שר את הקול המוביל באופן נהדר, ממש לקראת הסוף, החלו ג’ון ופול להשתטות כמו ילדים. כך סיפר ג’ף אמריק: “ג’ון ופול התאספו אל מול המיקרופון לכמה דקות של נביחות, יללות ובגדול זה היה מופע של ליצנות. ברגעים האלו הם היו שוב אותם חברי ילדות בלתי נפרדים שהם היו פעם. חסרי עכבות ובהרגשת נוחות מהנוכחות האחד של השני“.

מהיכן הגיע הרעיון לנביחות? בתחילת החודש, השתתף פול מקרטני בהקלטה של שיר בשם The Dog Presides שהקליט פול ג’ונס. השיר הוקלט באולפני EMI ומיטב המוסיקאים הלונדונים השתתפו בהקלטה: ניקי הופקינס בקלידים, ג’ף בק בגיטרה ופול סאמול סמית’ הבסיסט של האירדבירד בבס. פיטר אשר אחיה של ג’יין זוגתו של פול, הפיק את השיר והוא ביקש מפול להצטרף להקלטה. פול הגיע ובחר להשתתף כמתופף. הנה The Dog Presides :


סולו הגיטרה הכל כך ספונטני ויפה הוקלט על ידי ג’ורג’ הריסון. כך סיפר ג’ף אמריק: “הסולו של הריסון היה ספארקלינג. זה היה אחד המקרים הבודדים שהוא תפס אותו מהפעם הראשונה. המגבר שלו היה ממש קולני והוא השתמש באחת מקופסאות הפאז החדשות שלו מה שגרם לגיטרה שלו להישמע כאילו שהיא צורחת“.

בסוף היום הוכן כבר מיקס המונו לקטע לשיר שנקרא עכשיו You Can Talk To Me ואמריק סיפר שוויכוח קל החל כשלנון רצה לרגע שהשיר יהיה הסינגל החדש במקום ליידי מדונה. ג’ורג’ מרטין צינן את ההתלהבות כשהוא טען שהעטיפות לסינגל כבר הודפסו, אבל אמריק הבהיר שזו כנראה לא הייתה הסיבה. “אני חושד שג’ורג’ כמו פול הרגיש שליידי מדונה היה מסחרי יותר“.

זו היא גרסת הקליפ המוגמרת לשיר Lady Madonna מתוך הצילומים באותו היום באולפן:


וזוהי הגרסה מאותם הצילומים ל Hey Bulldog שהותאמה לתוצאה הסופית של השיר שנכלל באלבום שהיווה את פס הקול לסרט Yellow Submarine:


לאחר ההקלטה הזו ב 11 בפברואר, הביטלס החלו להתכונן למסע להודו. ב 15 בפברואר, לנון והריסון הנלהבים הגיעו כבר לדלהי בדרך למחנה של המהרישי במסע שישנה את פני הביטלס לנצח.

60 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page