top of page
תמונת הסופר/תאורי קואז

Yesterday

עודכן: 25 במרץ 2023

כשאני חושב על האלבום Help אני לא יכול שלא לחשוב על השיר שהתחיל לשנות את כללי המשחק, או אולי אפילו נקודת שבר זעירה במאזן הכוחות בלהקה. הכוונה כמובן לשיר עם מספר הקאברים הגדול ביותר ע”פ ספר השיאים של גינס – Yesterday. השיר הזה פתח צוהר לאופציה שעד אז לא הייתה על השולחן. קריירת סולו של חבר ביטלס.

בתקופת מגוריו בעליית הגג אצל הוריה של חברתו ג’יין אשר בלונדון, מקרטני חלם את מנגינת השיר. ישנם ויכוחים לגבי מתי זה קרה, אך האגדה מספרת כי החלום אירע כבר בסוף 1963.

“התעוררתי בוקר אחד עם מנגינה בראש וחשבתי, ‘היי, אני לא מכיר את המנגינה הזו – או שכן ?’ היא הייתה כמו מנגינת ג’אז. אבא שלי הכיר המון מנגינות ג’ז ישנות, חשבתי שאולי פשוט נזכרתי באחת ששמעתי בעבר. ניגשתי אל הפסנתר ומצאתי את האקורדים, הקפדתי לזכור את המנגינה, ואז הסתובבתי בין כל חבריי ושאלתי: “אתם מכירים את זה? זו מנגינה קטנה ונחמדה, אבל לא ממש כתבתי אותה כי חלמתי אותה”.

ב 2003 הסופר הליברפולי ספנסר ליי גילה שהוא רואה דמיון בין Yesterday לבין קטע של נט קינג קול שנקרא Answer Me My Love גם מבחינת התחושה הכללית של השיר וגם מפני שהוא הכיל את השורה:

You were mine yesterday I believed that love was here to stay Won’t you tell me where I’ve gone astray?

תשובתו של פול לכך הייתה: “שני השירים דומים כמו שהשירים Get Back ו God Save the Queen דומים“. תשפטו אתם.


ג’ורג’ מרטין חיזק את הטענה שלמקרטני הייתה את המנגינה כבר כמעט שנתיים לפני הקלטת השיר וטען שהוא שמע את המנגינה הזו לראשונה כבר בינואר 1964. אריק קלפטון הכיר את המנגינה בסוף 1964 כששמע את פול מנגן את המנגינה מאחורי הקלעים של ה’האמרסמית’ אודאון’ כשהביטלס וה’יארד בירדס’ הופיעו שם כחלק ממופעי הכריסטמס של הביטלס. השם הזמני של השיר היה Scrambled Eggs כשהמילים שהיו למקרטני הם: (לשיר עם הלחן של Yesterday בבקשה).

Scrambled eggs Have an omelette with some Muenster cheese Put your dishes in the wash bin please So I can clean the scrambled eggs

Join me do There’s a lot of eggs for me and you I’ve got ham and cheese and bacon too So go get two and join me do

Fried or sunny side Just aren’t right The mix-bowl begs Quick, go get a pan, and we’ll scramble up some eggs, eggs, eggs, eggs

Scrambled eggs Good for breakfast, dinner time or brunch Don’t buy six or twelve, buy a bunch And we’ll have a lunch on scrambled eggs

מקרטני המשיך לעבוד על השיר גם בזמן צילומי הסרט Help. ריצ’ארד לסטר במאי הסרט נזכר:

“צילמנו את Help באולפן כארבעה שבועות. בשלב מסוים באותה תקופה, היה לנו פסנתר והוא ניגן את ‘Scrambled Eggs’ כל הזמן. זה הגיע לנקודה שבה אמרתי לו, ‘אם אתה מנגן את השיר הארור הזה שוב, אני מוציא מכאן את הפסנתר. או שתסיים אותו או שתוותר!”

את מילות השיר מסיים פול בחופשה בפורטוגל בה בילה עם ג’יין אשר. השניים שהו בוילה של גיטריסט ה’שאדוז’ ברוס וולש. שם הוא קיבל את הרעיון סביב המילה Yesterday. ברוס וולש סיפר: “הוא ככל הנראה עבד על המילים כשהם נסעו לאלבופריה, משדה התעופה בליסבון. הוא לווה את הגיטרה שלי וניגן את הקטע שאנחנו מכירים כ Yesterday”.

ג’יין ופול חוזרים מפורטוגל

מה משמעות המילים שכתב פול? ובכן קשה לדעת מכיוון שזה נראה שהערפול סביבם נבנה בצורה מכוונת. הרצון לחזור לאחור ליום המחר יכול לנבוע מהאבל וחוסר ההשלמה על מותה של אמו ואפשר לראות בשיר Let it Be כשיר ההמשך שבו חלחלה וחוסר ההשלמה ב Yesterday הפכה בו להשלמה של האירוע הקשה שחווה בילדותו.

ב 14 ביוני 1965, יומיים לאחר שחזר מהחופשה וארבעה ימים לפני יום הולדתו ה 23 של פול, מתחילה העבודה על השיר באולפן.

בגרסה ראשונית עוד לפני תחילת ההקלטות, מנסה לנון לתרום לשיר בנגינה על אורגן ההאומונד. מהר מאוד כולם התייאשו מהרעיון, ובסופו של דבר החליטו שזה צריך להיות סולו של פול. הוא ביצע 2 טייקים, כשהטייק השני נבחר כטוב יותר. את טייק 1 אפשר לשמוע באנתולוגיה:

בתחילת הטייק אפשר לשמוע את ג’ורג’ הריסון שואל באיזה מפתח לנגן ואת מקרטני מחלק הוראות כיצד לנגן, ובכל זאת, הריסון לא פרט על מיתר אחד בהקלטה. |ג’ורג’ מרטין הציע לעשות שימוש ברביעיית מיתרים – לראשונה בשיר של הביטלס. מקרטני נרתע והסביר למרטין שזה לא רעיון כל כך טוב מפני שהם להקת רוקנרול, אך לבסוף השתכנע לאחר שמרטין העדין ענה: “בוא ננסה פול, אם זה לא יעבוד, לא נשתמש בזה“. למחרת נפגשו השניים בביתו של מרטין על מנת לעבוד על הקטע עבור רביעיית המיתרים. מרטין כתב ואירגן את הכלים עבור קטע רביעיית המיתרים כשמקרטני עזר במעט.

ב 17 ביוני נמשכה העבודה. פול הקליט השלמות לשירה ורביעיית המיתרים הוכנסה על גבי טייק 2 המוצלח. עם תום ההקלטות, ג’ורג’ מרטין ובריאן אפשטיין התלבטו בסוגיה החשובה: כיצד לנהוג בשיר. מרטין סיפר: “זה לא היה באמת שיר של הביטלס. שוחחתי עם בריאן אפשטיין ואמרתי לו , ‘אתה יודע שזה שיר של פול … האם נקרא לזה פול מקרטני?’ הוא אמר ‘לא, אנחנו לא מפרקים את הביטלס’ “.

18 ליוני 65, יום לאחר סיום ההקלטות של yesterday, חוגגים למקרטני 23

השיר לא יצא כסינגל בבריטניה לאחר ששלושת הביטלס האחרים הצביעו נגד הרעיון. השיר כן יוצא כסינגל בארה”ב ב 13 בספטמבר 1965. הביקורות באותה תקופה אומרות ש “פול מקרטני הוא מספר אחת ללא הביטלס האחרים”. את היחס של שלושת הביטלס האחרים לשיר אפשר לראות בביצוע הבכורה של מקרטני לשיר בהופעה של הביטלס בבלאקפול ב 1 באוגוסט 1965 ושודרה בטלוויזיה. לאחר ביצוע השיר Ticket To Ride, הריסון מציג את השיר הבא והסיף בארסיות: And so for Paul McCartney of Liverpool, Opportunity Knocks. המשפט הזה גילם בו את מה שחשבו שאר חברי הביטלס על ‘קריירת הסולו’ הפתאומית של פול. זה היה משחק מילים היתולי ואכזרי של הריסון. עבור פול הפשוט מליברפול, ממש כמותם בדיוק, ההזדמנות דופקת בדלת. הריסון החד התכוון גם לתכנית הכישרונות Opportunity Knocks ששודרה בבריטניה באותה תקופה, והיוותה מעין “כוכב נולד”.

בסיום הביצוע כשהקהל מריע, ניגש לנון, והגיש למקרטני זר פרחים, כשהאחרון ניסה לקחת את הזר, הוא נשאר רק עם הגבעול ביד. לנון אז נעץ את המסמר האחרון: “תודה רינגו, זה היה נפלא…“.

קוריוז קטנטנן לגבי ההופעה הזו בבלאקפול שסיפרה איריס קלדוול שיצאה עם פול בתחילת 1963. הזוג נפרד במרץ 1963 לאחר וויכוח וכשפול התקשר מאוחר יותר על לביתה על מנת לדבר אתה, ענתה אימה ואמרה לו שאיריס לא מעוניינת לדבר אתו מכיוון ש”אין לו רגשות“. שנתיים וחצי מאוחר יותר, רגע לפני ההופעה, התקשר פול לאימה של איריס ואמר: “זוכרת שאמרת שאין לי רגשות? צפי בטלוויזיה ביום ראשון ואז תאמרי שאין לי רגשות”.

נסיים כהרגלנו בקודש עם לנון ב 1980: “זה השיר של פול וה’בייבי’ שלו. כל הכבוד. יפהפה – ואף פעם לא רציתי להיות זה שכתב אותו”.

167 צפיות0 תגובות
bottom of page