top of page
תמונת הסופר/תאורי קואז

Twist and Shout

עודכן: 7 ביוני 2023

עבור השיר האחרון שלנו אני רוצה לבקש את עזרתכם. האנשים במושבים הזולים יותר ימחאו כפיים. וכל השאר תשקשקו בתכשיטים שלכם. היינו רוצים לשיר שיר בשם Twist and Shout. כך לנון האמיץ לפני ביצוע השיר Twist and Shout במופע המלכותי ב 4 לנובמבר 1963. על השיר סיפרנו בפרק מיוחד בסדרת הפודקאסט שלנו “ביטלמניקס מדברים ביטלס” שנקרא: “לרקוד את הטוויסט בדרך אל הכסף”. השיר שנקרא במקור Shake It Up, Baby נכתב על ידי פיל מדלי וברט ראסל שני כותבים אמריקאים שהיה זה שיתוף הפעולה הראשון שלהם כשעבדו בחברת ‘בריל בילדינג’ , שהיה אגב בניין אמיתי במנהטן שבניו יורק, שריכז כמה חברות שסיפקו כותבי שירים ושרותי הפקה.

הבריל בילדינג במנהטן

המושג “בריל בילדינג” השתרש והפך לכינוי עבור התעשייה הזו.

ברט ראסל ששהה כמה שנים בקובה, חזר והשתלב בחברת ‘בריל בילדינג’ שכזו.

ברט ראסל – האדריכל מאחורי Twist and Shout

השפעת המוזיקה הלטינית ששמע בקובה, חילחלה לתוך Twist and Shout שכתב יחד עם פיל מדלי, תוך שימוש בריקוד הטוויסט שהיה פופלרי באותם ימים שהיה קשור קשר ישיר למוזיקת הרוקנ’רול שהחלה לפרוח גם בזכות כותבי ה”בריל בילדינג”.

צ’אבי צ’קר בנה על הריקוד הזה קריירה שלמה והוציא כמה שירים מוכרים בניהם הסינגל The Twist שיצא ב 1960. בקטע הבא אפשר גם לראות ולהתרשם מהריקוד, לקום מהכיסא ולהתחיל לרקוד.

שנה אחר כך הוציא צ’אבי צ’קר את Let’s Twist Again שהיה להיט:

נחזור ל Twist and Shout, הראשונים להקליט גירסה לשיר היו ה Top Notes. השיר היה בי סייד לסינגל שנקרא (Always Late (Why Lead Me On שיצא ב 1961. זוהי גרסתם:

כמו שאפשר לשמוע, גרסתם של הביטלס שונה לגמרי מה Top Notes ולא נראה שהבי סייד הזה משך את אותם לשיר. היתה זו גירסה אחרת לשיר שהדליקה את הביטלס וגרמה להם להוסיף את השיר לרפרטואר ההופעות שלהם.

ברט ראסל שכנראה חשב שיש לשיר פוטנציאל יותר גבוהה מסתם בי סייד זניח, נותן את השיר ל Isley Brothers, להקת בלוז/סול מתחילה שהגיעה מסינסנטי. הוא מתנה זאת בכך שהוא בעצמו יפיק את השיר.הוא מהמר נכון והשיר מגיע למקום 17 במצעד הבילבורד וסולל את ההצלחה גם ל Isley Brothers. הנה ה Isley Brothers עם Twist and Shout:

בצדו השני של האוקיינוס, בעיר נמל לא אטרקטיבית במיוחד, שומעים את השיר הביטלס. הם מייצרים גירסת רוקנ’רול מהירה יותר עבור השיר ומתחילים לבצע אותו בהופעות. כך נשמעים הביטלס ב 1962, במועדון הסטאר קלאב שבהמבורג בהופעה:

ב 27 לנובמבר 1962, יום לאחר הקלטת הסינגל השני שלהם, Please Please Me, הביטלס יחד עם רינגו שנמצא כבר 9 שבועות יחד עם הלהקה, משתתפים לראשונה בשידור של ה BBC בלונדון, בתכנית The Talent Spot. בתכנית הם מבצעים 3 שירים: Love Me DO, PS I Love You ואת Twist and Shout. תוכלו לשמוע את הראיון שהם נתנו לתכנית ולמעשה זהו ראיון הרדיו הראשון שהם נותנים בהרכב הנוכחי.

ב 11 לפברואר 1963, יום גורלי בחייהם, הם נכנסים להקליט את אלבומם הראשון באולפני אבי רואד. השיר היה פופולרי מאוד בהופעות שלהם ולא היה צ’אנס שלא ייכנס לאלבום הבכורה. ג’ורג’ מרטין סיפר: “ידעתי ש Twist and Shout היה קשה לשירה, ואמרתי, ‘אנחנו לא הולכים להקליט את זה עד סוף היום, כי אם נקליט אותו מוקדם, לא ישאר לך קול’. אז זה היה הדבר האחרון שעשינו באותו לילה. עשינו 2 טייקים, ואחרי זה לא היה לג’ון שום קול בכלל. זה היה מספיק טוב בשביל התקליט, והוא היה צריך את הצליל הזה. אני לא יודע איך הם עשו את זה. הקלטנו כל היום…”. נורמן סמית’, טכנאי האולפן סיפר: “בשלב הזה של ההקלטות הגרונות שלהם היו עייפים וכואבים – זה היה 12 שעות מאז שהתחלנו לעבוד. ג’ון, בפרט, היה גמור לגמרי.הוא מצץ כמה כדורים נגד כאבי גרון, גרגר חלב, חם והמשכנו.” ג’ון מוריד את החולצה ומתחילים להקליט.הטייק הראשון שחשוב לזכור שמוקלט כמו שהביטלס מבצעים את השיר בהופעה חיה, ללא שום תוספות, עבר בשלום והיה מושלם. ג’ורג’ מרטין, המבוגר האחראי מתעקש על עוד טייק אחד שיהיה רק למקרה. ג’ון כבר לא מחזיק מעמד והקול שלו קורס ומפסיקים את ההקלטה. ג’ון סיפר: “השיר האחרון כמעט הרג אותי. קולי לא היה זהה במשך זמן רב לאחר מכן; בכל פעם שבלעתי זה היה כמו נייר זכוכית. תמיד התביישתי בזה, כי יכולתי לשיר את זה יותר טוב מזה; אבל עכשיו זה לא מטריד אותי. אני רק בחור מטורף שעשה כמיטב יכולתו.”

ג’ון רוברטסון שכתב סדרה מעולה של ספרונים בשם The Complete Guide to the Music of…. על דיסקוגרפיות שלמות של אמנים’ כתב על Twist and Shout משפט מקסים:

“לנון פשוט קרע את הקול שלו עבור הרוקנ’רול…”

השיר כאמור יוצר באלבום הבכורה של הביטלס וממוקם כשיר שסוגר את האלבום. האלבום Please Please Me יצא בבריטניה ב 22 במרץ 1963. השיר היה הרוקר החזק של הביטלס לאותה תקופה. הביטלס ניסו לשחזר את ההצלחה באלבום השני עם Money באותה צורה (רוקר של לנון שנותן את הנשמה וסוגר את האלבום), אך Twist and Shout הוא זה שמייצג את יריית הפתיחה לביטלמניה ואולי בכלל לפלישת הרוק הבריטי. תוכלו להאזין לפרק בפודקאסט שמביא את סיפורם של 2 השירים בעלי המכנה המשותף.

שנה אחר כך ינסה גם מקרטני ‘לקרוע’ את הקול כמו ליטל ריצ’ארד ב Long Tall Sally שיוקלט באותה הדרך. טייק אחד ללא כל תוספות.

מאז Twist and Shout ליווה את קריירת ההופעות של הביטלס לאורך כל ציוני הדרך החשובים שלה: ההופעה המלכותית מול המלכה ב 4 לנובמבר 63, ההופעה אצל אד סאליבן בפברואר 64 ופתח את ההופעה באצטדיון שיי בניו יורק ב 15 באוגוסט 65. הוא בוצע כ 9 פעמים בסה”כ בתכניות הרדיו של ה BBC.

לסיום קריצה לימינו אנו, ב 2015 מבצעת לטיטה ג’ורג’ את השיר ב The Voice הבריטי.


bottom of page