מה שלומכם חברים? מקווה שכולכם צעקתם למסך “מצוין”. בנוסף אני מקווה שהייתם לבד כשעשיתם את זה, כי מי שמסביבי מסתכל עליי עכשיו קצת מוזר. בכל מקרה, היום נמשיך בסקירת ההשתלטות של הביטלס על ה-BBC המעונב. אז הנה תרגום מתוך הספר המעולה The BBC Archive של קוין יוליט על שלושת החודשים הראשונים של 1963, בהם הביטלס כבשו את Saturday Club, תוכנית הדגל של כל חובב מוסיקה באותה תקופה. מי שמעוניין לקרוא את החלק הראשון על 1962 יכול לעשות זאת כאן.
————————————————————————————
בתחילת 1963 בריטניה חוותה את החורף הקשה ביותר שלה מאז 1947. המדינה חוותה טמפרטורות של קיפאון בתקופה בה בתים מעטים בלבד היו בעלי המותרות של חימום מרכזי. רוב המדינה כוסתה שלג עמוק שהפך את התנועה לקשה מאוד. הביטלס בילו שעות רבות במהלך החודשים הקפואים האלה של תחילת 1963 בואן בה נהג חברם ניל אספינול. הם הגיעו לכל מקום במדינה כדי להופיע בתאטראות, אולמות נשפים ואולפני רדיו וטלוויזיה.
הביטלס ב-Saturday Club 1963
לפני שנת הפריצה הגדולה, הלהקה עבדה קשה מאוד על ההתמקצעות שלה, במיוחד באותם תקופות מתישות בהמבורג, כשהם משתפרים באופן מתמיד. הלחץ בלוח הזמנים של הביטלס לא נרגע לרגע ב-1963, אבל הם כבר היו מוכנים לזה. הנסיון המוזיקלי שלהם, בשילוב עם המשמעת, האנרגיה והרצון לעבוד ללא הרף הוכיחו את עצמם כנוסחה שלא ניתן היה להביס. הרדיו והטלוויזיה של ה-BBC חיבקו את הלהקה, וקולותיהם ופניהם של הביטלס הפכו למוכרים בכל בית בזכות החיבוק הזה. “נכון לכרגע, רוב מעריצי הביטלס מגיעים מעירם ליברפול, ואני מניח שזה לא יקח זמן רב לפני שהם ימצאו בכל המדינה”. כך חזה בריאן מתיו במהלך Saturday Club ששודר ב-26 בינואר 1963 – הפעם הראשונה שהביטלס נשמעו בתוכנית הפופ הפופולרית ביותר של הגל הקל של הBBC.
הביטלס ב-Saturday Club 1963
בין עשר ל-12 בצהריים, מדי יום ראשון, “החבר הותיק שלכם” בריאן מתיו הציג מגוון רחב של סגנונות מוזיקליים שנעו מטרי לייטפוט ואנשי הג’אז של ניו אורלינס (שלמעשה היו מעיר הפרברים פורטר באר) לכוכבי רוקנרול אמיתיים כמו אדי קוקרן. Saturday Club הגיעה לקהל עצום של בין 10 ל-12 מליון אנשים, מספר שהוכפל כשהביביסי שידר בו זמנית תוכנית ערוכה בת 30 דקות מחוץ לאנגליה. התוכנית התפתחה מהתוכנית בת החצי שעה Saturday Skiffle Club שהתחילה להיות משודרת ב-1958 על ידי המפיק ג’ימי גראנט. הקסם של להקות שמנגנות על קרשי כביסה ובס עשוי מתיבת תה פג במהרה, אבל התוכנית צברה פופולריות גדולה יותר לאחר שהתרחבה לשתי שעות שידור ואיבדה את המילה “סקיפל” שהיתה בכותרתה. השילוב השבועי של פופ, קאונטרי, ג’אז ורוקנרול נוגן מתקליטים וסרטי טייפ שהוקלטו במיוחד ל-BBC. ובאמת, מרבית ההצלחה של Saturday Club נבעה מהחיפוש השקדני אחר כשרונות חדשים להציג. הטענה של ההפקה כי הם גילו את הכוכבים המובילים באנגליה, קליף ריצ’רדס ואדם פיית’, היתה הגיונית.
הביטלס ב-Saturday Club 1963
עבור כל מי שהתעניין במוסיקה פופולרית, Saturday Club היה האזנה הכרחית. ברי הקפה ברחבי המדינה נשארו ריקים מצעירים עד לאחר מועד השידור. התוכנית היתה אחד מהטקסים הקבועים של יום ראשון ממש כמו תוכניות הטלוויזיה של הבי.בי.סי – Grandstand, Juke Box Jury ו- Dixon of Dock Green.
באופן טבעי, הביטלס הקשיבו לתוכנית בקביעות, וכמו מאות מוסיקאים אחרים, קיוו שיום אחד יוזמנו לתוכנית. החוזה של הביטלס להופיע בתוכנית נחתם בתאריך 31 בדצמבר 1962. ניתן להבין מזה כי ב-BBC הגיבו במהירות לפריוויו של הסינגל החדש שלהם Please Please Me. שבוע לאחר שהסינגל יצא, הלהקה ביצעה אותו (בתנועות שפתיים בלבד) בטלוויזיה העצמאית בתוכנית הפופולרית Thank Your Lucky Stars, שגם אותה הנחה בריאן מתיו.
הביטלס ב-Saturday Club 1963
מגזין הבי.בי.סי Radio Times בו הופיעה רשימת השידורים, הפך את שידור הבכורה שלהם לאחד משיאי המגזין באותו שבוע:”כל להקה עם שם כל כך לא מתפשר כמו הביטלס תצטרך להתגבר על מכשולים רבים כדי לזכות בהכרה מאלו שלא מתעניינים במוסיקת המצעדים. למה הם בחרו את השם? ג’ון לנון, המנהיג שלהם, אומר (ואנחנו מצטטים):’זה הגיע אלינו בפאי בוערת שאמרה לנו את המילים: מיום זה ואילך אתם הביטלס, עם A’”. אלה הקטעים שביצעו בהופעה (מלבד Please Please Me שלא זמין בבוטלגים)Some Other Guy, Love Me Do, Keep Your Hands Off My Baby ו-Beautiful Dreamer
ברוב המצעדים, כולל זה של הבי.בי.סי, Please Please Me הגיע למקום הראשון. כשהתברר עד כמה הלהיט הזה הולך להיות גדול, נקבע סשן ב-EMI ל-11 בפברואר 1963. כל עשרת הקטעים הנוספים שנדרשו לאלבום Please Please Me הוקלטו באותו היום. ב-1978 המוקיומנטרי על הביטלס, “הרטלס”, צחק על מהירות ההקלטה שלהם: “כדי להקליט את האלבום הראשון שלהם, הם נזקקו לעשרים דקות. הקלטת אלבומם השני לקחה אפילו יותר”.
הפעם הבאה שהביטלס שודרו ב-Saturday Club היתה ב-16 במרץ 1963, שבוע לפני יציאת אלבומם הראשון. מאז ההופעה הראשונה שלהם בתוכנית, הם הופיעו ברחבי הארץ בסיבוב עם מגוון אומנים שהמובילה בהן היתה הלן שפירו. למרות שהיתה צעירה מג’ון ב-6 שנים, היו לה כבר 5 שירים שנכנסו לעשרת הגדולים במצעד, כולל שניים שהגיעו למקום הראשון.
הביטלס ב-Saturday Club 1963
ממש כפי שהיא פספסה כמה הופעות בשל מחלה, ההתקררות הקשה של ג’ון מנעה את השתתפותו בחלק מסיבוב ההופעות הארצי שלהם עם הכוכבים האמריקאים טומי רו וכריס מונטז [הוא החסיר 3 הופעות והביטלס הופיעו כשלישייה, כשפול וג’ורג’ מחלקים בינהם את תפקידי השירה]. מחלתו גם גרמה לכך שהם לא יכלו להגיע לסשן ב-BBC כדי להקליט לתוכנית Saturday Club של אותו שבוע. ברני אמדרוז, המפיק החדש של התוכנית, היה אחראי להקלטה של המוזיקה לתוכנית. הוא זוכר ש”התחלנו את ההקלטות והם לא הצליחו לשיר יחד, בגלל שג’ון היה צרוד מאוד ולא יכול היה לשיר”. הביטלס הופיעו בבדפורד, יורק, וולברהמפטון ובריסטול בהמשך אותו שבוע. האפשרות היחידה היתה שהביטלס יופיעו חי ב-Saturday Club. ברני מספר: “האולפן בבניין השידור היה למעשה אולפן קטן לתוכניות דיבורים ודרמה – לא ממש אולפן להקלטת מוסיקה. אז הבאנו כמה מקרופונים נוספים, התחלנו את החזרות בסביבות 8 בבוקר והתחלנו את השידור החי בעשר”. התחלת הבוקר, המוקדמת עבור הלהקה, באה אחרי לילה של שתי הופעות בבריסטול בערב שלפני. בתחילת 1963, לפני שכביש M4 נבנה, הדרך ללונדון היתה ארוכה בהרבה מהיום. זו לא היתה הפעם הראשונה שהביטלס ניגנו חי בשידור רדיו. ב-20 בפברואר, שודרה הופעת הצהריים שלהם מתאטרון פלייהאוס בתוכנית Parade of the Pops. אבל היכולת להופיע חי בתוכנית כל כך פופולרית כמו Saturday Club הרשימה את מנחה התוכנית בריאן מתיו: “אני לא חושב שהיתה להקת קצב אחרת שהיתה מעזה להתמודד עם זה. הביטלס עשו את זה בקלות. זו היתה הפעם הראשונה שראיתי אותם מופיעים באחד האולפנים שלנו וזה היה מפעים. הם ניצבו בפער רב מכל אמן אחר באותה תקופה.” השירים שבחרו לתוכנית היו I Saw Her Standing There, Misery, ו-Please Please Me מהאלבום שעמד לצאת, ועוד שלושה שירים שביצעו באופן קבוע בהופעות שלהם: The Hippy Shake ושני שירים של צ’אק ברי I’m Talkin’ About You ו-Too Much Monkey Business.
שבועיים בלבד לאחר מכן הם פגשו את בריאן מתיו שוב, כשהופיעו בתוכנית הבוקר הנעימה יותר לאוזנם של מאזינים רגישים יותר, Easy Beat. 9 מליון מאזינים האזינו מדי שבוע ללהקה שהוביל ג’וני האוורד ולזמרים השונים שהופיעו איתו. הביטלס הופיעו לפני קהל בתאטרון פלייהאוס וביצעו את Please Please Me, Misery ואת הסינגל החדש שלהם From Me To You. חבריהם מליברפול, גרי והפוסעים, שהו במקום הראשון במצעד עם השיר How Do You Do It. גרי מרסדן הצטרף לבריאן מתיו על הבמה, והציג את הביטלס מבצעים את הסינגל החדש: “זה שיר שאני ממש חושב שהולך להיות להיט… אני מקווה בכל אופן. אין לי יותר מה להוסיף מלבד How Do You Do It?” בתוך חודש, הסינגל של הביטלס החליף את הסינגל שלו בראש המצעד.