אחד הקטעים שמעריצי הביטלס אוהבים לא לאהוב הוא קאבר ששובץ באלבום Beatles for Sale בשם Mr. Moonlight. זה נכון שחציו של האלבום Beatles For Sale משופע בקאברים שהם פילרים על מנת שהאלבום שהתחייבו הביטלס לספק לחברת התקליטים ייצא בזמן שנקבע, אבל הם מבוצעים באופן מעורר השתאות כאילו היו השירים שלהם עצמם. ההקלטות וכתיבת השירים היו בין סיבובי ההופעות המאסיבים באותה תקופה והביטלס לא מספיקים לכתוב מספיק שירים מקוריים על מנת למלא אלבום.אני באופן אישי מאוד מחבב את הביצוע של הלהקה לשיר ובמיוחד את הווקליות המרשימה של ג’ון, אבל בכל זאת מדובר על קטע חריג שמצטרף למשפחות החריגים כמו Till there was you ו A Taste of Honey. מהיכן הביאו הביטלס את השיר הלא מוכר הזה? ב 1962 יצא תקליטון בשם Doctor Feel Good של הרכב בשם Dr. Feelgood and the Interns בתרגום חופשי – ד”ר הרגשה טובה והמתמחים. כך הוא נשמע:
בצידו השני של התקליטון הופיע השיר Mr. Moonlight
Dr. Feelgood היה שם בדוי ששימש את מוזיקאי הבלוז האמריקאי וויליאם “וילי” לי פרימן, שהיה ידוע יותר בכינוי אחר Piano Red – “פסנתר אדום”. פרימן אמנם היה ממוצא אפרו אמריקני אך היה שונה בנופך הבלוז האמריקאי משום היותו לבקן. את הקריירה המוזיקלית הוא התחיל כאמור תחת הכינוי Piano Red והחל בהקלטות של חומרים ב 1936. הקריירה המוזיקלית שלו קירטעה והוא נאלץ לתזמן בין המוסיקה לבין עבודות יומיות רגילות במשך כ 14 שנה. עדיין תחת הכינוי Piano Red, הפריצה הגיעה לבסוף בשנת 1950 עם 2 תקליטונים: האחד Rockin’ With Red והשני קטע הונקי טונק אינסטרומנטלי בשם Red’s Boogie. הנה שניהם להאזנה:
את שני התקליטונים הוא הוציא עבור חברת התקליטים RCA והם הצליחו להשתחל אל חמשת הראשונים במצעד תקליטוני ה Rn`B של הבילבורד. במהלך שנות החמישים והשישים הוא המשיך להוציא שירים עבור חברות תקליטים שונות ואימץ לעצמו פרסונה חדשה – Dr. Feelgood. הפרסונה הזו לא שרדה זמן רב – למעשה למשך תקליטון אחד בלבד. ב 1961 הוא חבר לגיטריסט בשם רוי לי ג’ונס שכתב את Mr. Moonlight והשיר הוקלט ב 31 במאי 1961 על ידי הפרסונה וההרכב החדש ושובץ בסינגל היחיד שלהם כבי סייד.
וויליאם “וילי” לי פרימן או בכינויו Dr. Feelgood
ההרכב של Dr. Feelgood, במרכז רוי לי ג’ונס הגיטריסט וכותב השיר
עד כאן הכל טוב ויפה. ומה לביטלס ולבי סייד Rn`B זניח במקצב לטיני של הרכב שהוציא רק סינגל אחד? מקרטני תירץ זאת כך: “אני חושב שהבנו דיי מוקדם שלא נתקדם לשום מקום אלא אם כן נהיה שונים. באותם שנים אם לא היית מקורי, היית יכול להיתקע … היינו צריכים לנגן קטעים שאף אחד אחר לא עשה“. מקרטני התכוון לתחילת דרכם בה כדי למשוך קהל הם חיפשו לבצע קטעים שלא היו שגורים בפי הלהקות האחרות. נוצר מצב אבסורדי בו בערב להקות, אותו שיר היה מבוצע כמה פעמים על ידי הרכבים שונים. במירוץ להקלטת השיר הביטלס לא ניצחו. הם לא היו הראשונים להקליט את השיר בגרסה מעודכנת. למען האמת לא בטוח שהם כלל התכוונו לכך. אמרנו, בעיית חומרים באלבום. ה’הוליז’, הלהקה המנצ’סטרית, שיבצה את השיר באלבומם הראשון Stay with The Hollies שיצא כבר בינואר 1964. השם של האלבום הזכיר מעט את שמו של אלבומם השני של הביטלס With the Beatles ואולי באופן נקמני לא מודע הביטלס החליטו לקחת את השיר ולנסות ולהרים אותו למקום אחר מהביצוע ה’גנרי’ של ההוליס.
הנה ביצוע של הביטלס של השיר מאי שם בהמבורג רק כשיצא ב 1962.
הביטלס המשיכו לבצע אותו בהופעות מדי פעם גם בתחילת 1963, אך הפעם האחרונה בה ביצעו אותו היתה עבור הקלטת האלבום. ב 14 באוגוסט 1964, 3 ימים אל תחילת ההקלטות של Beatles For Sale, הביטלס ניסו את כוחם בהקלטת השיר שהיה הקאבר הראשון אותו הם הקליטו עבור האלבום. 4 טייקים בוצעו אולפן עבור השיר. את טייק 1 שמפסיק מיד עם תחילת הצעקה של ג’ון ומחובר לטייק 4 תוכלו לשמוע באנתולוגיה 1:
מה שבולט בטייק 4 היא הגיטרה הצורמנית מדי של ג’ורג’ שבאופן מיסטי כמעט תוחלף במשהו הרבה יותר מסתורי. הם עוזבים את השיר לנפשו ועוברים להקליט קאבר אחר שלא יכלל בסופו של דבר באלבום – Leave My Kitten Alone של ליטל ווילי ג’ון מ 1959. גם אותו תוכלו למצוא באנתולוגיה 1.
הנה השיר המקורי של ליטל ווילי ג’ון:
ב 18 באוקטובר, חזרו הביטלס לעבוד על Mr. Moonlight כשהליינאפ זהה לסשן הקודם: לנון בחשמלית, הריסון בחשמלית ופול בבס. לגבי רינגו יש הטוענים כי הוא תופף בידיו על כיסוי מוקשח של גיטרה על מנת לשוות את האווירה הלטינית. שני הטייקים הראשונים הכילו עדיין את הסולו הצורמני של הריסון. ג’ף אמריק סיפר: “סולו הגיטרה של הריסון היה עדיין לא טוב -היה לזה צליל מוזר.. לנון חשב שהצליל לא שגרתי ונהדר – והאמת שגם אני – אבל ג’ורג’ מרטין התעקש שזה פשוט מוזר מדי.לאחר דיון, הוחלט לדחוף סולו אורגן במקום. למרות ששנאתי את הצליל, התרשמתי מאוד לראות את פול מנגן אותו – עד אז לא היה לי מושג שהוא יכול אפילו לנגן קלידים”. מסתבר שלסינדרום Taxman היה כבר תקדים. בטייק 8 הכולל של השיר, פול מקבל לידיו את סולו האורגן ומפליא לנגן צלילים גותים מרשימים. ומה עושה ג’ורג’ כשהוא מובטל עכשיו? מכה בתוף אפריקני כל פעם שהלהקה מפסיקה לנגן. חשבתם שהסשן הראשון ב 14 לאוגוסט היה לשווא? בשלב המיקסים קול הפתיחה של ג’ון נלקח מטייק 4 (שמופיע באנתולוגיה) ושאר השיר מטייק 8. זוהי התוצאה הסופית שאהובה עליי מאוד באופן אישי.