ב Norwegian Wood חלקו של הסיטאר היה סימלי. הנה הביטלס הרוקיים נפתחים אל תרבות המזרח שהתחילה להיות נגישה לתרבות המערב וזאת בין היתר בזכותו של ראווי שאנקר, נגן הסיטאר ההודי שאותו אהבו אמנים בעיקר אנגלים לאהוב. השיר הבא בו הסיטאר כבר היה נוכח ככלי מרכזי באחד הקטעים באלבום הבא – ריבולבר. לא רק זאת. ג’ורג’ הריסון כותב את השיר Love You To על גבי הסיטאר ולא על גבי הגיטרה כבפעמים הקודמות.
“כתבתי אותו על הסיטאר, כי הסיטאר נשמע כל כך נחמד והעניין שלי במוזיקה הזו נעשה עמוק יותר ויותר. רציתי לכתוב מנגינה שהיתה ספציפית לסיטאר. כמו כן היה חלק עבור הטאבלה, וזאת היתה הפעם הראשונה שהשתמשנו בנגן טאבלה בהקלטות. מבחינתי Norwegian Wood היה תאונה מבחינת הסיטאר.”
הטאבלה היא כלי הקשה הודי בעל 2 תופים בגדלים שונים עליהם מתוחה פיסת עור ובערך באמצעה מודבק עיגול שחור של עור עבה יותר שמפיק צליל אחר. התופים מוצבים לפני המתופף שיושב בישיבה מזרחית מולם ומפיק צלילים בעזרת אצבעותיו וכפות ידיו.
הטאבלה
פול סיפר על התקופה: “הצלילים ההודיים הם בעיקר ג’ורג’. התחלנו רק לשמוע מוסיקה הודית ולהקשיב לדברים, אהבנו את הרעיון ועשינו קצת דברים כאלה בשירים לפני כן. אבל ג’ורג’ התעניין בזה מאוד והלך לכמה קונצרטים של ראבי שנקר, ואחר כך פגש אותו ואמר, “נפלתי מהרגליים! – רק מהאדם שהוא. הוא בחור מדהים. הוא אחד הגדולים.” אז שניהם נהנו יחד…”
ב 21 בינואר 1966, ג’ורג’ ופאטי נישאו לאחר קשר של כשנתיים, במשרד רשם החתונות שבאישר, מקום מגוריו של הריסון. היחידי מהביטלס שהגיע לחתונה (חוץ מג’ורג’ עצמו) היה פול. השניים האחרים מצאו זמן לצאת לחופשה. פול ובריאן שימשו כשושבינים ואם לשפוט על פי התמונות פול שימש גם כטועם האלכוהול הראשי.
ה 21 בינואר 1966 – חתונתם של ג’ורג’ ופאטי – שימו לב לפול המבושם
פאטי סיפרה: “זו לא היתה החתונה שחלמתי עליה – רציתי מאוד להתחתן בכנסייה, אבל בריאן לא רצה מהומה גדולה. כולם סמכו עליו כל כך וכאשר הוא אמר שזו צריכה להיות חתונה שקטה אצל רשם החתונות, ג’ורג’ הסכים. הוא גם אמר שזה חייב להיות סודי – אם העיתנים יגלו, זה יהיה כאוטי … לא היה שום מחסור בתמונות שלנו מהחתונה עוזבים את משרד הרישום. יצאנו לרחוב ומצאנו עשרות צלמי עיתונות מחכים.”
ב 2012 פול השתתף גם בחתונתו של דאהני הריסון, בנו של ג’ורג’ שנערכה בפרייר פארק, הפעם השתתף גם רינגו. הנישואים אגב, לא החזיקו מעמד ולפני כשנה החלו דאהני ורעייתו בהליך גירושין.
דאהני הריסון ביום חתונתו ב 2012
יום לאחר חתונתם של ג’ורג’ ופאטי, נערכת מסיבת עיתונאים שאירגן בריאן בהשתתפות טוני בארו ובריאן אפשטיין.
פאטי המשיכה וסיפרה: “אחרי החתונה שלנו היינו צריכים לסבול מסיבת עיתונאים שבריאן אירגן. זה היה כל כך מפחיד עד שכמעט טשטשתי אותה מזיכרוני. הרבה כתבים שאלו שאלות על מתי ג’ורג’ ביקש ממני להינשא לו ועל לתוכניותינו לעתיד. ג’ורג’ סיפר שהציע לי ביום שנפגשנו, ברכבת בה צילמו את ‘A Hard Day’s Night’, ואמרתי שלא חשבתי שהוא רציני.”
בקטעים ממסיבת העיתונאים תוכלו לצפות כאן:
הריסון המאוהב, גם באשתו החדשה וגם במה שהוא קורא ומבין על הפילוסופיה ההודית והמזרחית, כותב שיר המשלב את השניים.
A lifetime is so short A new one can’t be bought I’ll make love to you If you want me to
השיר מכיל גם מה שמרגיש כעקיצונת קטנטונת מבית היוצר של ג’ורג’:
There’s people standing round
Who’ll screw you in the ground
They’ll fill you in with all their sins, you’ll see
האם ישנו מישהו שיכל למסמר את ג’ורג’ (או את הקריירה שלו ככותב שירים) לאדמה?
באותה התקופה התחיל הריסון לכתוב עוד שיר רוחני בשם Art of Dying שהושפע מחוויית ה LSD אותה עבר עם לנון ונשותיהם לאחר שמכר שלהם שהיה רופא שיניים החליק להם LSD לתה. במהלך החוויה הריסון סיפר שהוא שמע קולות שאמרו “היוגים מההימאליה“, חוויה שזעזעה אותו והחלה את המסע לחיפוש עצמי ורוחני. אותו Art of Dying לא מצא את דרכו לאלבומי הביטלס ויצא לבסוף ב 1970 באלבום המשולש הפנטסטי של הריסון All Things Must Pass.
ב 11 באפריל 1966, מתחיל ג’ורג’ את העבודה על מה שיהיה Love You To שהיה חסר שם באותם סשנים וכונה בשם הזמני Granny Smith.
ג’ף אמריק, טכנאי האולפן סיפר: במקור קראתי לו ‘Granny Smith’, זה מה שכתבתי על ההקלטה, זה על שם סוג התפוח החביב עלי. זה רק בגלל שג’ורג’ לעולם לא נתן שמות לשירים שלו. במהלך כל הפגישות לעבודה על השיר הוא המשיך להיות מכונה ככה.”
במקרה או שלא, Granny Smith הוא סוג התפוח שנבחר להיות הלוגו של חברת אפל מאוחר יותר.
הטייק הראשון כלל את ג’ורג’ ומנגן על גיטרה אקוסטית כשפול שר קולות רקע. בטייק 3 ג’ורג’ כבר הרגיש מוכן והחל להקליט את הסיטאר. לאחר כשעת הפסקה, מגיעים הנגנים ההודים. אחד מהם, אניל בהגוואט, הוא זה שנבחר לנגן את הטאבלה בשיר. הוא סיפר: “בחור בשם אנגארדי התקשר אלי ושאל אם אני פנוי באותו ערב לעבוד עם ג’ורג’. לא ידעתי למי הוא מתכוון – הוא לא אמר שזה הריסון. רק כאשר רולס רויס הגיעה לאסוף אותי, הבנתי שאנגן בסשן של הביטלס. כשהגעתי לאבי רואד היו שם נערות עם תרמוסים, עוגות וכריכים שמחכות שהביטלס ייצאו. ג’ורג’ אמר לי מה הוא רוצה, ואני כיוונתי איתו את הטאבלה. הוא הציע לי לנגן משהו בסגנון ראבי שנקאר, 16 פעימות, אם כי הוא הסכים שאני צריך לאלתר. מוסיקה הודית היא בעצם אלתור. היה לי מזל רב, הם שמו את שמי על עטיפת התקליט. אני באמת גאה בזה, הם היו הכי גדולים אי פעם ושמי על העטיפה. זה היה אחד הימים המרגשים ביותר בחיי”.
ג’ורג’ יחד עם נגן הטאבלה אניל בהגוואט
עוד 2 נגנים היו נוכחים וניגנו בטמבורה (כלי שדומה לסיטאר קטן) ובעוד סיטאר. 2 טייקים הוקלטו עם כל הכלים ההודים.
לטייק האחרון מוסיפים בס של פול וגיטרה עם אפקט fuzz שג’ורג’ מנגן עליה, אותו אפקט שפול חיבר אליו את הבס שלו בהקלטות Think For Yourself. את צלילי אפקט הפאז אפשר לשמוע כצלילים צורמים שמגיחים מדי פעם. ב 13 לאפריל המשיכה העבודה על השיר.ג’ורג’ מוסיף עוד קולות, רינגו טמבורין ופול הוסיף קולות פלצטו שבסופו של דבר נשארו בחוץ. ב 2012, תקליטון 7 אינץ עם הטבעה של הטייקים המוקדמים נמכר מתוך האוסף של משפחת הריסון במכירה פומבית תמורת 6250 פאונד.
התקליטון של Granny Smith שנמכר ב 2012
ב 2 במאי 1966, התארחו הביטלס בתכנית הרדיו Saturday Club של ה BBC, בה התארחו לא מעט פעמים בעבר אצל השדרן הותיק בריאן מתיו – למעשה זו היא תכנית חגיגית לציון 400 תכניות.
בריאן מת’יו עם הביטלס באחד משידורי ה BBC
בריאן שאל את הביטלס: “האם אתם יכולים לחשוף סודות על האלבום החדש ? האם נגנתם בכלי נגינה יוצאי דופן הפעם? הרי לא תוכלו להשתמש בסיטאר שוב כי כולם כבר משתמשים בו.”
ג’ורג’ עונה: “כן, אני מנגן בסיטאר בקטע אחד, אבל לא אכפת לי אם כולם משתמשים בו עכשיו. אני פשוט מנגן בו כי אני אוהב את זה.”
לסיום, מפאת חוסר בחומרים מהעבודה על הקלטת השיר המיוחד הזה בחרתי לצרף סרטון של להקת קאברים שהעלתה אותו על הבמה עם כל הכלים שהשתתפו בו כולל אפקט הפאז. מרתק מאוד לראות ולהבין את מערך הכלים בשיר.