מה כבר אפשר לומר שלא נאמר על הצלע השלישית הכל כך מוכשרת בהרכב שהכיל בו גם כך את צמד הכותבים לנון ומקרטני?
כשאני חושב על הריסון בביטלס, האסוציאציה הכמעט מיידית שלי היא על סבל, אדם שרצה לפרוץ ולא הצליח, חיפוש דרך, רצון להתבלט, רצון לכתוב שירים טוב יותר וצאת מהצל של צמד הכותבים המוכשר, ועוד ועוד כהנה וכהנה רגשות פחות חיוביים, אבל היה זמן כזה שהחדווה לעשות מוסיקה היתה ראשונית ועצם ההשתייכות להרכב שעומד לפרוץ היתה מרגשת ואני רוצה להקדיש את הפוסט הזה לרגשות הללו הראשוניים והחיוביים.
כהרגלי באירועים שכאלה, ניגשתי לספר מעולה, הפעם אחד הנהדרים בשם Behind the Locked Door, שכתב גרמה ת'ומפסון. הכותרת של הספר על שם השיר הנפלא של הריסון, אולי מרמזת על המופנמות שלו ועל הצדדים הפחות שמחים שהיו בו, אבל הפרק מתוך הספר שממנו בחרתי להביא קטע, מדבר דווקא על חדוות ההתחלה שמתכתבת באופן יפה גם עם ציון 60 שנה לסינגל ולאלבום הראשון של הביטלס, תקופה שבה הריסון היה צעיר מוכשר בן 20 שהכל פתוח בפניו.
התהילה הגיעה כחברה. מאוחר יותר היא תדגים שוד ושבר ופגיעות, אבל לאחר שחרור והצלחה מינורית של הסינגל Love Me Do, הריסון בתקופה שטופת שמש בחייו כביטל. הריגוש בלעשות מוסיקה וכסף וההתנסויות השונות היו רחוקות שנות אור מכל פוטנציאל שלילי. החלק שלו בהקלטה של Love Me Do, יצירה צנועה להתחיל איתה קריירה, היה זניח. ג'ורג' מרטין שבר לחלקים את השיר באולפן וחיבר אותם בחזרה כשהוא מבקש מסטאר לשבת בצד בזמן ההקלטה המחודשת שלו. החלק של הריסון היה מינימלי. לשיר קולות רקע ולפרוט על אחת משתי גיטרות הגיבסון J-160E שהוא רכש יחד עם לנון לאחרונה מ Hessy's.
ג'ורג' וג'ון רוכשים את גיטרות הגיבסון התואמות שלהם
הדבר האמיתי בשיר הגיע במכת המפוחית המעורפלת ומהמלודיה ששר מקרטני בפזמון.
ג'ורג' מרטין הלך והשתכנע ביכולות של הריסון כמוסיקאי. התקרית המפורסמת ביותר שהחלה את הקשר בניהם היתה דווקא במובן אחר. כשהמפיק הותיק ניסה לתת ללהקה הרגשה נוחה יותר באולפן ואמר: “תיידעו אותי אם יש משהו שלא מוצא חן בעינכם", הריסון השיב, “בתור התחלה אני לא אוהב את העניבה שלך".
המשפט הזה החל את מה שתהיה מערכת יחסים יוצאת דופן שתחזיק כ 7 שנים. ההתחלה ההומוריסטית הזו הבהירה שמדובר בפגישה בין שווים. הביטלס לא יהיו כפופים לאף אחד ומרטין היה שם כדי להיות יותר מאשר מי שלוחץ על הכפתורים.
בתחילת אוקטובר 1962, הריסון נשאר ער עד מאוחר כדי להאזין ל Love Me Do ברדיו לוקסמבורג וכדבריו קיבל 'צמרמורת של החיים' כשהושמע השיר. הוא היה בתקופה השמחה ביותר בחייו שהוגדרה כאוסף של התנסויות ראשונות. תקופה שהוגדרה בתחושה הנדירה של חוסר עייפות וששום דבר לא מאוס ואף אחד לא תשוש האחד מהשני.
זו היתה ההפצעה הראשונה של ההצלחה ותשומת הלב. התקליטון הראשון, הראיונות הגדולים הראשונים ושידור הרדיו הראשון.
בחודשי בפברואר ומרץ 1963, הביטלס הגיעו לציון דרך נוסף. סיבוב ההופעות הארצי הראשון שלהם כשהם משמשים כמופע חימום להלן שפירו הצעירה, בת ה 16 בהופעות ברחבי אנגליה. הריסון בילה את יום הולדתו ה 20 בהופעה ב'קזינו באוולרום' בלאנקשייר וכנראה שהוא לא היה רוצה להיות בשום מקום אחר ביום ההולדת הזה שלו. לקראת סוף סיבוב ההופעות, שפירו היתה זו שעדיין סוגרת את המופע, אבל המומנטום התחלף. בתחילת מרץ היו אלה הביטלס שסגרו את החלק הראשון של המופע והפכו לכותרת המופע בכל אספקט חוץ מהשם שהתנוסס על המודעות.
לנון וסטאר עם הלן שפירו
הסינגל השני שלהם Please Please Me הגיע למקום הראשון ב 22 בפברואר וקיבע את מעמדם ככוכבי פופ מקומיים וההרכב שמדברים עליו הכי הרבה בסצנת הביט הבריטית. כבר בתקופה הזו הגיעה גם ההרגשה עלייה במפלס הלחץ: הקהל שהלך וגדל בהתמדה, הצורך להמתין במכונית עד שהקהל שצבא על דלתות הכניסה למופע יתרחק. הביקור בערי בריטניה השונות השאיר לעיתים קרובות נזקים בזמן שהצעקות והצרחות שקידמו את פניהם בזמן שהופיעו, הלכו והתגברו והיו חסרי עכבות.
בהשוואה ל Love Me Do, הריסון היה הרבה יותר נוכח ב Please Please Me. ריף הגיטרה שלו נכתב על פי בקשה כשמרטין סבר שצריך לבוא עם משהו יותר חזק שיחזיק את הכל יחד בשיר. הריסון ניגן על אחת מגיטרות ה'גרטץ' קאנטרי ג'נטלמן' שלו שהפכו לסימן ההכר הכלי שלו בתקופה הזו. יחד עם מקרטני הם תרמו את ה Come on הפאנצ'י שמביא את הבתים לשיא עוצר נשימה בפזמון הזה. השיר הזה העניק לאלבומם הראשון את שמו. אלבום שהוקלט באולפני EMI ב 11 בפברואר 1963 במהלך הפסקה מסיבוב ההופעות של שפירו. התרומות הגדולות של הריסון לאלבום היו הובלת קולות בשני קטעים: Chains ו Do You want to Know a Secret המקורי של לנון. ג'ון העניק לו אותו מכיוון שסבר ש'יש בו רק 3 תווים והוא לא היה הזמר הגדול ביותר בעולם'.
למרות היום הארוך, האולפן היווה מעיין עצירה קטנה מסיבובי ההופעות.
לאחר שהביטלס סיימו את הסיבוב עם שפירו, הם יצאו לאחד נוסף כבר בחודש מרץ עם כריס מונטז וטומי רו. הריסון שר שם את Please Please Me במשך 3 הופעות מכיוון שלנון סבל משפעת. עד לסיבוב ההופעות עם רוי אובירסון במאי, בחלון הזמני הזה, שוחרר אלבום הבכורה של הביטלס כשהוא נשאר בעשרייה הראשונה במשך כ 62 שבועות. הסינגל הבא From Me To You, הפך למקום הראשון השני שלהם.
מסע ההופעות עם רוי אוברסון היה הפעם הראשונה בה התוודע הריסון לחבר הווילבריז העתידי שלו. שניהם חיבבו את מוסיקת הקאנטרי ודיברו עליה רבות. “פיפסנו את האוטובוס המון פעמים והם עזבו בלעדינו", סיפר אוברסון.
סביב התקופה הזו, התהדק ה'מגן האנושי' סביב הלהקה. מל אוונס, הדורמן הענק מהקאברן, נשכר על ידי ניל אספינל לשמש כ'רואדי' ושימש גם בעוד תפקידים כמו למשל נהג. יחד עם אספינל שניהם הפכו למגן של הביטלס.
בין סיבוב ההופעות עם מונטז לזה עם אוברסון, הריסון הצליח לחלץ חופשה בטנריף יחד עם מקרטני, סטאר, אסטריד קירשהר וקלאוס פורמן כשהם שוהים בבית שהיה שייך להוריו של פורמן. בתמונות מהחופשה הזו מהטירוף, אפשר לראות את הריסון, חופשי מדאגות, בחולצה לבנה, משקפי שמש ורגליים רזות שמצבצות מבגד הים שלו כשהוא אולי מנסה את מזלו עם אסטריד היפה והבלונדית.
הריסון נהנה מכל מה שהיה לחיים להציע לו. דה פקטו הוא חי עדיין עם הוריו ומשפחתו כשהוא חולק חדר עם פיטר אחיו, אבל כמות ההופעות בהן לקחו חלק הביטלס והצורך שלהם להגיע ללונדון להקלטות וראיונות, דרשו שהביטלס יעתיקו את מקומם ויקימו את המפקדה שלהם בלונדון. עכשיו הריסון היה חופשי מליברפול.
אם חשקה נפשכם להעמיק יותר בג'ורג' ביום הזה, אני מציע לכם צלילה לנבכי העבודה על האלבום המשולש של הריסון שהוקלט במהלך 1970, אלבום שבו ג'ורג' 'התפוצץ' ושחרר שנים של עכבות בביטלס.
לפרק 'כל הדברים הם בני חלוף', על All Things Must Pass, תוכלו להאזין כאן.
יום הולדת שמח לך ג'ורג' באשר תהיה.