אתמול פורסם חלק ג’ במיני הסדרה ‘תחילת ימי הביטלס’ והנה קצת מידע משלים עבור שלושת הפרקים שהתפרסמו בסדרה.
קודם כל הנה פלייליסט בספוטיפיי שמאגד וימשיך לאגד את כל פרקי הסדרה לנוחיותכם:
אם כבר בפלייליסטס עסקינן, הנה פלייליסט שמכיל בו את השירים השונים שמשתתפים בפרקים. הפלייליסט ילך ויתפח ככל שהסדרה תתקדם.
קצת מקורות עבור מי שרוצה להרחיב עוד מעבר לסדרה, כי יש הרי חומר אין סופי עד רמת פרטי הלבוש שלבשו חברי הלהקה בכל יום נתון.
הספר שמשמש כתנ”ך ללא שום עוררין ותחרות הוא Tune In של מארק לואיסון. לואיסון עשה עבודה נפלאה, לפעמים נפלאה מדי ובספר של כמעט 1000 עמודים, מספר את הסיפור של תחילת ימי הביטלס עד לסופה של 1962, רגע לפני יציאת אלבום הבכורה שלהם. ספר נהדר, קשה לקריאה, אני מודה, אבל מלא כל טוב ואינפורמציה עד לפרטים הכי קטנים. בעתיד לואיסון מתכנן לשחרר עוד שני חלקים בסדרה שיקיפו את כל הקריירה של הביטלס. העשור שעבר מאז יציאת החלק הראשון, מרמז אולי על רמת הדקדוק שלו.
שני הספרים הבאים שאני נעזר בהם, הם של מי שקיבל את הכינוי ‘הביוגרפר של הביטלס’ מהסיבה הפשוטה – הוא היחיד שהוציא ביוגרפיה על הביטלס ברשותם המלאה וכשהם היו עדיין קיימים ב 1968. הביוגרפיה שלו החלה להכתס בזמן תקופת ההקלטות לסרג’נט פפר והמשיכה גם אחר כך ב 1968. דיוויס התלווה לחבורה הזו ותעד את הרגעים האינטימיים ביותר בתקופה מרתקת.
מאז הביוגרפיה שלו יצאה בכמה גרסאות לאורך השנים. בגרסה שיש ברשותי, חציה הראשון מוקדש לימים המוקדמים של הביטלס. זה נכון שהסיפור אמנם לא מסופר ברמת הדיוק של מארק לואיסון, אבל עדיין באופן כזה ששופך אור על התקופה באופן ידידותי לקורא.
ספר נוסף שלו כבר הוקדש אך ורק לתקופה המוקדמת ונקרא בפשטות The Quarrymen. בספר הזה עשה דיוויס מה שאף אחד לא עשה. הוא האיר זרקור על הלהקה המוקדמת של ג’ון לנון בהתמקדות גם בחבריה האחרים שלא קיבלו את הכבוד שהגיע להם בראי ההיסטוריה.
ספר נהדר נוסף שעשיתי בו שימוש עבור חלק א’ במיני הסדרה, נקרא The Day John Met Paul ‘היום שבו ג’ון פגש את פול’ של ג’ים אודונול. ספר מרתק שמתמקד ברובו אך ורק ביום הגורלי של השישה ביולי 1957 ומעביר בראייה רחבה את מה שהתרחש בליברפול ביום המיוחד הזה. גם סיפור ילדותו של לנון כרקע ליום הזה נמצא במרכז. ההליכה עקב בצד אגודל, שעה אחר שעה בכמעט 200 העמודים של הספר דרך היום הזה מרתקת, וכמובן לעיתים עמוסה באינפורמציה מוגזמת, אבל בסיפור של הביטלס תמיד עדיף יותר מאשר פחות.
ברמה האישית משפחתית, אין המון ספרים על התקופה הזו. יש את הספר של אחותו למחצה של ג’ון, ג’וליה בירד, אבל אני עשיתי שימוש בספר של מי שהיתה שם מסוף 1959 וחוותה את הטוב והרע לצידו של ג’ון – סינת’יה לנון או פאוול באותם ימים מוקדמים. סינתיה החלה לצאת עם ג’ון בגיל 18 ועברה גם היא תהליך מעניין. היא היתה צמודה לג’ון בימים הראשונים, ראתה את השינויים שעברו על ההרכב וחוותה בין היתר גם התקפי קנאה של החבר החדש שלה. ב 2005 ראתה אור הביוגרפיה שהיא כתבה על ג’ון שרך עינייה. הספר הזה גולל בין היתר גם את סיפור חייה ששלוב בזה של ג’ון. היא קראה לספר בפשטות “ג’ון”.
ישנם עוד המון ספרים בהם אפשר להעזר. למשל של ספרים שהוציאו חברי הקוורימן עצמם כמו לן גארי וקולין האנטון או Shout של פיליפ נורמן שמביא גם כן פרטים על הימים המוקדמים, אבל אני חושב שאלה שהזכרתי למעלה, יכולים לתת לכם המון אינפורמציה ומושג על תחילת ימי הביטלס.
נעבר לחלק האחרון – מידע נוסף ששימש עבור חלק ג’ שהתפרסם אתמול. הנה כל התמונות שזמינות עבור האודישן של ה’סילבר ביטלס’ עבור לארי פארנס ובילי פיורי. בתמונות הללו אפשר לראות את שיטות ההופעה השונות שנקטו ג’ון ופול. ג’ון עם הגיטרה ואז ללא הגיטרה, תופס את המיקרופון כמו אלביס. גם פול קיבל את ההזדמנות להוביל קטע אחד מתוך השלושה שבוצעו. בפינה השמאלית העליונה, תוכלו לצפות בלארי פארנס ובילי פיורי ובפינה הימנית התחתונה, את ג’ון מקבל חתימה מבילי פיורי. גם סוגיית המתופף משתקפת בתמונות. באחת התמונות נראה ג’וני האצ’ינסון מ’קאס והקזנבות’ ובאחרת רואים כבר את טומי מור שאיחר להגיע לאודישן.
הראיון המלא של הפודקאסט הגרמני Fab4Cast מ 2020 עם רוד מארי. מארי היה החבר של סטיוארט וג’ון והשותף למגורים וכמו כן גם מועמד לנגן בס בהרכב של ג’ון.
ראיון עם דייב מאי, האיש שסרב להצטרף לביטלס וניסה ללמד מאוחר יותר את סטיוארט לנגן.