top of page
תמונת הסופר/תאורי קואז

Dig It

עודכן: 31 באוק׳ 2022

הפוסט היום יעסוק בשיר בעל 5 שורות. כמו רולינג סטון כמו ה FBI וה CIA וה BBC, בי בי קינג ודוריס דיי, מאט באסבי דיג איט, דיג איט, דיג איט,דיג איט… עוד על השיר הזה תוכלו לשמוע בפרק הפודקאסט “תחילתו של עידן הדי-קליין” שמדבר בין היתר על היום הזה בפרויקט ‘גט בק’. שורות שהתאגדו לכדי קטע בשם Dig It שנרשם בפעם השנייה והאחרונה כיצירה של כל ארבעת חברי הביטלס. (הראשונה היתה קטע אינסטרומנטלי בשם Flying). הקטע הוא תולדה של ג’אם סשן שהנהיג לנון בו הוא מנגן 3 אקורדים על פי הדפוס של I-IV-V שאלו בעצם שלושת האקורדים שנמצאים הכי הרבה בשימוש עבור כל מפתח. זה באמת דיי נחמד לנגן 3 אקורדים ולזרוק סתם מילים ואני יכול להבין את ההנאה שהפיקו חברי הלהקה מכך, אי שם בינואר הקר בסשנים של פרויקט Get Back.

השיטה הזו של ג’אם סשן ממוצא בו הביטלס מנגנים אקורדים בצורה רפטטיבית וזורקים מילים שאין בניהן קשר ישיר, החלה עוד בתחילת הפרויקט באולפני טוויקנהאם בקטע שקיבל את השם Get Off שבו גם מקרטני שיתף פעולה. לאחר מכן, בלא פחות מארבעה סשנים בארבעה ימים שונים, הנהיג לנון את השטות הזו, ואולי זו הסיבה שכשהחומר הגיע לידיו של פיל ספקטור, הוא סבר שמדובר במשהו חשוב עבור לנון ובחר לערוך מהג’אמים הללו את הקטע בן ה 49 שניות שנכנס לאלבום. הפעם הראשונה בה ביצעו הביטלס את הקטע שנקרא אז עדיין Can You Dig It הייתה ב 24 בינואר 1969, ובה הם ניגנו אותו לא פחות מ 7 דקות תמימות. 30 שניות מאותו סשן הגיעו אל תקליטון הבונוס שצורף לאלבום Let It Be Naked, שנקרא Fly on the Wall. אני חייב לומר שלאחר שהקשבתי לכל הסשנים של השיר הזה, אם באמת הייתי זבוב על הקיר שם, סביר שבנקודה כלשהי הייתי מבקש שמישהו יכה אותי עם עיתון מגולגל.

הקטע הקצר מתוך Fly on the Wall

קיצור השם ל Dig It יכול לנבוע מכך ששיר באותו שם הופיע באלבום Head של המאנקיז מ 1968 שהיווה את הפסקול לסרטם הבאמת נהדר שההשפעה של מג’יקל מיסטרי טור ניכרת בו. הנה השיר של המאנקיז:


בסוף הג’אם הזה אומר לנון בקול פאלצטו: “זה היה Can You Dig It שבוצע על ידי ג’ורג’י ווד, ועכשיו נבצע את Hark, the Angels Come“.

ג’ורג’י ווד הוא קומיקאי ושחקן בריטי משנות ה 20, שנודע למרבה הצער בעיקר בגלל קומתו הננסית והנמוכה (1.45). מה לו וללנון? לא הרבה. שמועה אומרת שבחור באותו שם רכש את ביתה של הדודה מימי בשדרות מנלאב 251 בליברפול.

מה עם Hark, the Angels Come? עיוות גס של לנון למזמור חג המולד הוותיק בשם Hark The Herald Angels Sing מ 1739. אז מה עניין שמיטה להר סיני? שוב נתבסס על שמועות, אבל הפעם פיקנטיות אז זה בסדר. הדעה הרווחת היא שפיל ספקטור בידיעתו של ג’ון הכניס את המשפט הזה רגע לפני השיר Let it Be כדי לעשות קצת קווץ’ לפול עם ‘שירת הגוספל המלאכית’ שלו. הוא לא הסתפק בזה ובסופו של Let it Be הוא הכניס שיר על זונה ליברפולית. עדיין אנשים לא מבינים למה פול שנא את מה שיצא מהאלבום הזה? בטח מיותר לציין ש Dig It לא נכנס לגרסת הנייקד שהוביל פול.

הלאה לסשן הבא שבוצע יומיים אחר כך ב 26 בינואר ובו הקדישו הביטלס לא פחות מכ 13 דקות של הקלטה. 49 השניות שמופיעות באלבום נלקחו מתוך הסשן הזה. הנה גרסת 4 הדקות שראתה אור בקופסת ה 50 לאלבום Let it Be.


הנה 10 שניות מתוך קטע שהופיע בסרט Let it Be ומתעד את הג’אם סשן הזה באותו היום:


בגרסה השנייה שהם עשו באותו היום נוספו ללינאפ שחקני חיזוק בנוסף לארבעת המופלאים – וזה הליינאפ: ג’ון לנון – גיטרת בס עם 6 מיתרים, פול מקרטני – פסנתר, ג’ורג’ הריסון – חשמלית, רינגו סטאר – תופים, בילי פרסטון – האמונד, ג’ורג’ מרטין על השייקר, והת’ר בתה של לינדה בקולות מאולתרים. ב 28 בינואר, חוזרים הביטלס לבצע את הג’אם סשן המאולתר הזה שהפך אולי למין דרך להשתחרר מהמתח שסבב אותם. כרגיל לנון מאלתר וכולם מנגנים והכל טוב ויפה והריטואל חוזר על עצמו גם למחרת ובתוך רוח האלתור שאולי התחילה לאזול כבר, לנון פשוט מתחיל לזרוק תוך כדי הג’אם את שמות השירים שהקליטו עד כה בסשנים, גם כאלו שלא יכנסו לאלבומים של הביטלס. ואלה שמות:

Don’t Let Me Down, Get Back, I’ve Got A Feeling, Two Of Us, All I Want Is You, Teddy Boy, One After 909, All Things Must Pass, Dig It, Let It Be, The Long And Winding Road, For You Blue, Maxwell’s Silver Hammer

דוריס דיי השחקנית והזמרת שלנון שירבב לקטע, הלכה השבוע לעולמה בגיל 97, ולנון בבדיחות הדעת הודה פעם בראיון שגדל על קוקה קולה ועל סרטיה. אם אני הייתי צריך לבחור שיר של דוריס דיי, הייתי הולך דווקא עם בחירתו של רינגו סטאר לשיר היפהפה שלה מ 1945 Sentimental Journey. רינגו הגדיל וקרא לאלבום הראשון ששחרר לאחר הביטלס על שם השיר שהקליט לו גרסת כיסוי. הנה דוריס דיי עם Sentimental Journey


חוץ מביבי קינג (לא ראש הממשלה), נגן הגיטרה המהולל שאתמול צויינו 5 שנים ללכתו מאיתנו בגיל 90, נכנס גם מאט באסבי ל Dig It. באסבי היה כדורגלן סקוטי ממוצא יהודי ששיחק בתחילת דרכו במנצ’סטר יונייטד ולאחר מכן עבר לשחק בליברפול. כשפרש הפך למאמנה של מנצ’סטר יונייטד ושל נבחרת סקוטלנד. לימים הפך לסר מאט באסבי. אירוע קשה שנקשר בו היה התרסקות המטוס ב 1958 שהוביל את מנצ’סטר יונייטד שאותה שאימן ובה נהרגו 8 שחקנים והוא עצמו נפצע באורח קשה. ג’ון שאולי לא היה אוהד כדורגל כזה גדול, בכל זאת זכר לטובה את קבוצת הכדורגל של ליברפול שאביו העריץ וגם את שמו של אחד משחקניה ואם חושבים על זה אולי הוא היה גם אחראי להצבת דמותו של אלברט סטאבינס, שחקן נערץ אחר מהקבוצה, בסט הצילומים עבור העטיפה של האלבום סרג’נט פפר.

בי בי קינג

ג’ורג’י ווד

מאט באסבי

דוריס דיי

אם תהיתם למה כתבתי יותר מ 5 משפטים על הקטע הקצר והלא חשוב הזה שנקרא Dig It, אז שוב נעזר בשמועה שמסתובבת אצלי בבית, שבכל מה שקשור בביטלס אני לא בקו הבריאות הנפשית.

לסיום, הנה קטע משנות ה 80 בו שומעים את לא אחר מאשר מייקל ג’קסון מדבר על Dig it ואפילו מפזם אותו.


13 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page