אף פעם לא חשבתי על הביטלס כעל חומר אקדמי. רחוק מזה שנות אור. הביטלס הם הפינה הקטנה שלי מאז גיל 12, מקום מפלט ששייך רק לי (רק לי. מובן?) ולוקח אותי למחוזות רחוקים ומופלגים בדמיון. אני זוכר שלפני כמה שנים קראתי ידיעה שאומרת שבאחת האוניברסיטאות הידועות בבריטניה תוקם פקולטה ללימודי הביטלס וכבר דמיינתי את עצמי מעיף את הכובע השחור עם השרוך באוויר. מאז הדבר הכי קרוב לאקדמיה של הביטלס שעשיתי היו מצד אחד ה”אקדמיה של הביטלס” הנפלאה של Uri Misgav ובמקום טקס כובעים קיבלנו שחזור נחמד של ההופעה של הביטלס על גג ה אוזןבר – OzenBar, ומהצד השני קורס של Coursera הנפלאים שנקרא The Music of the Beatles שלימד בחור מקסים בשם ג’ון קובאץ’ שהוא מענטש רציני שבאמת מבין את חוקי המוסיקה ומנתח לפיהם את שירי הביטלס. (למדתי בעיקר מה זה AABA) – מומלץ מאוד ועדיין זמין לדעתי ברשת בחינם. כשפונה אלינו למשרדי ביטלמניקס, מחלקת מקרטני, תלמיד בית ספר ושואל האם הוא יוכל להיעזר בנו בקשר לשיר של הביטלס שהוא רוצה עבורו לכתוב עבודה שהוא מגיש, זה מבחינתי האסנס של הכל. לא משנה איפה השיר היה בתור של הפוסטים (כולם בתור לא?), זה הדבר שאני אכתוב עליו.
היום גברותי ורבותי – Blackbird.
ב 17 ביוני 1966, רכש פול מקרטני ב 35 אלף פאונד את High Park Farm, חווה שהתמקמה לה בראש ההר בחצי האי קנטייר שבמערב סקוטלנד ומשקיפה על המצוק שקיבל את השם Mull of Kintyre. למה פול רכש חווה בסקוטלנד? רואי החשבון שלו שמנסים להגן על ההון שלו מנושי המיסים, ייעצו לו לקנות נכסים על מנת להפחית מתשלומי המס. המחיר הזול יחסית עבור החווה הגדולה, האווירה הפסטורלית וג’יין אשר חברתו דאז שחשבה שזה יהיה מקום מפלט מצוין ממעריצי הביטלס, משכנעים אותו לרכוש את החווה.
הוא סיפר ב 1966: “מדובר על 200 דונם של חווה ובית. זה היה שווה את הכסף מבחינתי. אבל אל תחשבו שאני איזה איל הון גדול. אני קונה רק מקומות שאני אוהב”.
החווה בסקוטלנד
באחת הפעמים כשהוא ביקר בחווה שהייתה במצב דיי רעוע, ליתר דיוק כמה ימים אחרי שהוא חוזר ממחנה המהרישי ברישקש שבהודו באפריל 1968, הוא כתב את המילים והמנגינה ל Blackbird. את מי ‘האשים’ מקרטני בהשפעה על המנגינה של השיר? לא אחר מאשר יוהאן סבסטיאן באך שאותו הוא מכנה באחד הראיונות ה”פופ סטאר” של תקופתו. הוא מספר שאת הקטע הזה של באך, ג’ורג’ והוא למדו על מנת להרשים בעיקר את הבנות.
“ההשראה המקורית הייתה מיצירה ידועה של באך שמעולם לא ידעתי את שמה. ג’ורג’ [הריסון] ואני למדנו לנגן אותה בגיל צעיר, הוא ניגן יותר טוב ממני. חלק מהמבנה שלה הוא הרמוניה ותאימות בין המנגינה לליין של הבס וזה סיקרן אותי. באך היה תמיד אחד המלחינים האהובים עלינו. הרגשנו שיש לנו המון אתו במשותף. משום מה חשבנו שהמוזיקה שלו דומה מאוד למוזיקה שלנו ונכנסנו אליה לעומק. אהבנו גם את הסיפורים על כך שהוא היה האורגניסט של הכנסייה ושהוא היה מנגן את היצירות האלו כל שבוע, וזה היה די דומה למה שאנחנו עשינו. פיתחתי את המנגינה על הגיטרה על פי קטע של באך ולקחתי אותה למקום קצת אחר, ואז פשוט התאמתי לה את המילים”.
היצירה אליה התכוון מקרטני של באך נקראת Bouree In E Minor והיא פשוט יפהפייה. תוכלו להקשיב לקטע כאן:
הנה ההסבר וההדגמה של מקרטני מתוך התכנית Chaos and Creation at Abbey Road שצולמה לכבוד האלבום החדש של מקרטני דאז Chaos and Creation in the Backyard ב 2005.
קצת קודם לביקורו של מקרטני בחווה בסקוטלנד, ב 3 באפריל 1968, נאם ד”ר מרטין לותר קינג ג’וניור בכנסייה בממפיס את הנאום הנבואי שלו שמקבל את הכינוי I’ve Been to the Mountaintop – הייתי על פסגת ההר. בנאום הזה השווה עצמו לותר-קינג למשה שרואה את הארץ המובטחת, במקרה של לותר-קינג זו ארץ שבה אין הפליה ואפליה בין זכויותיהם של לבנים ושחורים באמריקה. הוא לא יזכה להיכנס בה מכיוון שלמחרת היום כשנעמד במרפסת המלון בו שהה, הוא נורה ומת. מרטין לותר קינג שהיה גם כומר, הוביל את המאבק של התנועה האפרו-אמריקאית לזכויות האזרח, שנים רבות קודם מ 1955 ועד להירצחו.
ד”ר מרטין לותר קינג נואם יום לפני הרצחו
מקרטני לא נשאר אדיש למתרחש בחדשות ולמהומות סביב נושא התנועה לשוויון זכויות השחורים והירצחו של ד”ר לותר קינג ובמשחק מילים נפלא עם הסלנג ‘בירד’ (בחורה צעירה) ובחירת הציפור השחורה blackbird, שַׁחֲרוּר בעברית צחה, הוא מצליח להעביר את המסר. “לא ממש חשבתי על ציפור, אלא על אישה שחורה. אלה היו ימי התנועה לזכויות האזרח שכולנו התעניינו בה בלהט, אז זה היה שיר עידוד ממני לאישה שחורה שחווה את הבעיות האלו בארצות הברית. ‘תני לי לעודד אותך להמשיך ולנסות לשמור על האמונה שלך, יש תקווה’. כדי לעמעם מעט ולא ממש להיות ספציפי, במקום לומר ‘אישה שחורה שחיה בליטל רוק’ הפכתי אותה לציפור”.
שַׁחֲרוּר מצוי.
וכך כתב פול בשיר:
“שַׁחֲרוּר ששרה באישון הלילה. קחי את הכנפיים השבורות שלך ולמדי לעוף. כל חייך, חיכית לרגע הזה שיזרח. שַׁחֲרוּר ששרה באישון הלילה. קחי את העיניים השקועות הללו ולמדי לראות. כל חייך, חיכית לרגע הזה להיות חופשיה. עופי לך שַׁחֲרוּר אל תוך האור של הלילה האפל”.
עד כאן הכל נופת צופים. כשחופרים קצת יותר מגלים שמישהו עשה כבר את ההקבלה הזו בין צד מקופח לבעל כנף הרבה לפני מקרטני. המשורר חליל ג’ובראן כבר עלה בסיפור של הביטלס בהקשר של שיר אחר מהאלבום הלבן, Julia של לנון. הפעם מדובר ביצירה שכתב ג’ובראן ב 1912 שנקראת Broken Wings. מצלצל לכם מוכר? שם הציפור בסיפור הזה היא סלמה, והנושא בו עוסק הרומן הפואמי שכתב ג’וברן הוא זכויות הנשים בעולם הערבי. ייתכן שמקרטני היה מושפע מהשימוש שעשה לנון בג’וליה וזאת מכיוון שבראיון המקיף שנתן לנון לפלייבוי ב 1980 הוא טען:
“תרמתי לשיר הזה שורה. שורה חשובה. אבל זה הכל. כל השאר זה הוא. הוא ממש טוב בסוג שירי גיטרה כאלו. גם ג’ון דנבר”. מקרטני כמובן טען שזהו השיר שלו במלואו.
את השיר מקליט מקרטני לראשונה בסוף מאי במסגרת הדמואים באישר היכן שהוקלטו דמואים לרוב השירים שעברו להקלטות האולפן של האלבום הלבן. מכיוון שהדמואים האלו יצאו רשמית בגרסת האלבום הלבן שיצאה אך זה מכבר לציון 50 שנה לאלבום, אז הנה לכם לינק לספוטיפיי בו תוכלו לשמוע את מקרטני מוכפל הקול מקליט את הדמו לשיר. כבר בגרסה הזו תוכלו לשמוע בסוף את לנון ברקע שורק כמו ציפור.
עוד טייטל שמקבל השיר הוא: היצירה הראשונה של מקרטני שמוקלטת עבור האלבום הלבן. ואם אתם אוהבים מספרים אז זהו הקטע השלישי כרונולוגית שמוקלט עבור האלבום. אז כן, כשבועיים לאחר הקלטת הדמואים באישר, ב 11 ביוני, מקליט מקרטני את השיר באולפן. במסגרת השלמות לסרטון פרומו לקידום חברת אפל, נעשים צילומים באולפן באותו היום ובהם נראה מקרטני כשהוא ספון בצד עם הגיטרה ומתרגל את Blackbird לקראת הקלטתו. הנה סרטון הפרומו של אפל שמביא לנו בחלקו קטעים משובבי נפש כמו מרי הופקינס מנגנת וסביבה מסתובבת הכלבה מרת’ה וקטעי הנגינה של פול. בחלקו ישנם קטעים מוזרים כמו פול וג’ון שמתווכחים עם המוציא לאור דיק ג’יימס – קטע שכל כך מדגיש את העדרו של בריאן אפשטיין, וקטע מוזר לחלוטין והזוי של מג’יק אלכס.
את סרטון הפרומו לוקח אתו מקרטני ללוס אנג’לס ב 20 ביוני על מנת להציגו בכנס של חברת קפיטול בלוס אנג’לס. נחזור ליום ההקלטה. מכיוון שלנון היה להוט להתעסק במהפכות שלו ומקרטני היה להוט להתעסק בציפור מחמל נפשו וג’ורג’ ורינגו היו בכלל באמריקה על מנת שג’ורג’ יוכל להשתתף בסרטו של ראווי שאנקר “ראגה”, מחליטים השניים להפריד כוחות ולהתפצל.
כך תיאר זאת הסובל ג’ף אמריק: “רינגו וג’ורג’ לא היו נוכחים באותו ערב וג’ון רצה להתחיל להרכיב אפקטים קוליים עבור מה שבסופו של דבר יהפוך ל “מהפכה 9”. ברגע שנודע לו שאולפן נוסף זמין, הוא החליט לקחת את כריס תומאס ופיל מקדונלד כשכרגיל הוא מלווה על ידי יוקו. זה השאיר את ג’ורג’ מרטין ואותי לבד עם פול, מה שגרם לי להקלה מבורכת אחרי כל המתח של הסשנים הקודמים. זה תמיד היה הרבה יותר קל להתמודד עם ביטל אחד”.
פול מתאמן על השיר שוב ושוב באותו היום עד שהוא מצליח לנגן את חלק הגיטרה בצורה מושלמת. באותו סשן השתתפה גם חברתו החדשה של פול פרנסי שוורץ, תסריטאית אמריקאית בת 23. פול פוגש אותה כשהיא מגיעה ללונדון על מנת להציע תסריט שכתבה לחברת אפל. מפה לשם, ג’יין תופסת את השניים במיטה כשהיא חוזרת מחופשה והגברת שוורץ עוברת לגור עם מקרטני וזוכה חוץ מיוקו, להיות בת הזוג השנייה של ביטל שמשתתפת בסשנים של האלבום הלבן. תוכלו לראות אותה ישובה על הרצפה לצדו של פול כשהוא מנגן בגיטרה.
פרנסי שוורץ עם מקרטני ולנון
פרנסי שוורץ עם מקרטני
בשלב מסוים פרש ג’ורג’ מרטין מהסשן וג’ף אמריק נשאר להמשיך לעבוד. פול הקליט 32 טייקים לשיר כשהוא ניגן בגיטרה, מטופף ברגליו על הרצפה ושר. הנה טייק 4 אותו אפשר לשמוע בחלקה השלישי של האנתולוגיה.
טייק 32 היה המוצלח ביותר ועליו מכפיל מקרטני את קולו. מתוך ארון ספריית האפקטים של אולפני EMI שהשאיר לנון פתוח כי הוא עבד על רבולושן 9, הוצא כרך 7: Birds Of Feather וממנו נלקח קול ציוצו של השחרור והושתל אל סופו של השיר.
קשה לי בפרידות ובסיומם של פוסטים, לכן אשאיר אתכם עם הגרסה הנפלאה של מקרטני לשיר מתוך הסרט Rockshow שמתעד את מסע ההופעות של ווינגז ב 1976 בצפון אמריקה שכונה Wings Over America ויצא גם באלבום משולש. שימו לב להקדמה של מקרטני כשהוא לוקח את הגיטרה ובאופן מקסים אומר: “הייתי רוצה להחליף לפסנתר השני שלי…“.