top of page
תמונת הסופר/תאורי קואז

Back in the USSR

עודכן: 31 באוק׳ 2022

היום אכתוב על השיר הפותח את האלבום הלבן – Back in the USSR. שיר שמצד אחד היווה סמן ל’חזרה לשורשים’ לאחר סרג’נט פפר הפסיכדלי והמורכב ומצד שני כפי שנראה גם לגלג מעט על הרוקנ’רול השורשי הזה. על החזרה לרוק הבסיסי אמר לנון ב 1968: “אנחנו מנסים לעשות רוק’נרול…זה מה שאנחנו באמת, רוקרים. כולם אומרים שאנחנו צריכים לעשות כך או כך, אבל הקטע שלנו הוא רוק, בדיוק על זה מדבר התקליט החדש”.

מקרטני הוסיף: “זה חזרה לסאונד רוקנרולי יותר, הרגשנו שהגיע הזמן לצעוד לאחור כי זה מה שרצינו לעשות”.

השיר הזה נכתב כמיטב המסורת של האלבום הלבן ברישיקש שבהודו כשגם הפעם ממציא מקרטני סיפור קטן:

“זהו סיפור על רוסי שמטייל וטס חזרה ממיאמי ביץ’. הוא לא יכול לחכות כדי לחזור להרים בג’ורג’יה: ‘ג’ורג’יה תמיד בראשי’. יש שם כל מיני בדיחות קטנות … אני זוכר שניסיתי לשיר אותו בקולו של ג’רי לי לואיס, כדי שהראש שלי יכנס למוד מסוים. אחר כך הוספנו הרמוניות בסגנון הביץ’ בויז.”

בשיר היחסית פשוט וקליל הזה, מסתתרות להן כמה וכמה פארודיות שרקח מקרטני.

בתחילה קורא מקרטני לקטע I’m Backing The UK וזאת כפרודיה על הקמפיין הפטריוטי שהריץ בתחילת 1968 ראש ממשלת בריטניה, הארולד ווילסון שנקרא I’m Backing Britain – אני תומך בבריטניה. הקמפיין הזה בא עקב 1967 הקשה שעברה על בריטניה מבחינה כלכלית. הקמפיין קרא לכולם לתת חצי יום עבודה נוסף בשבוע כתרומה להבראת כלכלת המדינה וכמובן נתקל במתנגדים שקראו לכך גימיק זול.

הנה כתבה על הקמפיין:


בשלב מאוחר יותר ממיר מקרטני את שמו של השיר להיות I’m Backing The USSR ולאחר מכן הוא משתמש ב Back In The USA של צ’אק ברי ומחליף את השם להיות Back in the USSR. מקרטני משאיל גם את גישת הגעגועים האמריקאית שמתעד ברי ב Back In The USA:

ניו יורק, לוס אנג’לס, הו, כמה השתוקקתי אליכם דטרויט, שיקגו, צ’אטאנוגה, באטון רוז’ שלא לדבר על להיות בביתי בסנט לו האם התגעגעתי לגורדי השחקים, האם התגעגעתי לכביש המהיר? מחוף קליפורניה לחופי מפרץ דלאוור אתם יכולים להיות בטוחים שכן עד שחזרתי לארה”ב.


מקרטני שגדל בבית מוסיקלי, זכר את התקליטים אליהם הקשיב אביו ונזכר ב Georgia on My Mind שחיבר וביצע הוגי קרמייקל ב 1930, שבו חלוקות הדעות האם נכתב על אחותו של קרמייקל, ג’ורג’יה או על המדינה ג’ורג’יה שבארה”ב. מקרטני משאיל את חוסר הודאות הזו, וגם הוא שותל את ג’ורג’יה ספק כבחורה ספק כמדינה בארה”ב ספק כמדינה שאנו מכירים כיום כגאורגיה וחוסר הזהות הזו היא גאונית בעיניי.


מקרטני כבר הזכיר את הביץ’ בויז ולא במקרה. חבר הביץ’ בויז מייק לאב, בן דודם של בריאן, קארל ודניס ווילסון, היה נוכח גם הוא ברישיקש והוא נזכר:

“ישבתי ליד שולחן ארוחת הבוקר ומקרטני ירד עם הגיטרה האקוסטית שלו והוא ניגן את Back in the USSR, אמרתי לו שמה שהוא צריך לעשות זה לדבר על הבנות בכל רחבי רוסיה, אוקראינה וג’ורג’יה. הוא ממש יצירתי ולא היה צריך שום עזרה ממני אבל נתתי לו את הרעיון עבור הקטע הקטן הזה … אני חושב שזה היה קליל והומוריסטי מצדם לעשות פרודיה על ה Beach Boys”.






השיר עובר במסלול הרגיל של שירי האלבום הלבן, לפחות של רובם, ומוקלט גם הוא במסגרת הדמואים עבור האלבום הלבן בביתו של ג’ורג’ באישר. הנה לכם ההקלטה משם כשמקרטני ברוב התפקידים עם שינויים קלים במילות השיר כמו למשל הטיסה שעדיין awful במקום dreadful .


ב 22 באוגוסט 1968, הביטלס מגיעים ב 7 בערב לאולפני אבי רואד על מנת לעבוד על השיר. רינגו הדייקן מגיע כהרגלו אבל הוא לא כתמול שלשום. הוא מצוברח ממעמדו בלהקה. במהלך העבודה מקרטני שידע בדיוק מה הוא רוצה, מעיר הערות על התיפוף של רינגו בשיר ובשלב מסוים אף מתיישב על הערכה על מנת להדגים את רצונו. רינגו שגם כך הגיע טעון לסשן הזה, נוטש והולך. למעשה הוא מוציא לפועל החלטה שגמל בליבו, הוא מחליט לפרוש מהביטלס. על הסיבות להחלטה הזו ומה הוא עשה לאחר מכן תוכלו לקרוא כאן.

שאר הביטלס החליטו לנצל את היום ולהמשיך לעבוד על השיר. פול שכאמור ידע כבר מה הוא רוצה שיהיה סגנון התופים בשיר, מחליף את רינגו ומתופף בעצמו. ג’ון מחליף אותו בתפקיד הבס ומנגן על גיטרת בס בעלת 6 מיתרים, וג’ורג’ הריסון על הגיטרה החשמלית. הם מקליטים כך 5 טייקים. טייק 5 מונח בצד להמשך עבודה והם מתפזרים הביתה. הם חוזרים למחרת בערב ומתחילים להקליט אוברדאבים על גבי טייק 5: הם מקליטים עוד תופים והשמועה מספרת שהפעם שלושתם תרמו נגינת תופים בקטע זה או אחר, גם תוספות בס מוקלטות הפעם גם על ידי פול וג’ורג’ ושניהם מוסיפים עוד גיטרות חשמליות. פול מוסיף נגינת פסנתר ושלושתם יחדיו מקליטים הרמוניות קוליות כטייק אוף על הביץ’ בוייז. לאחר ש”טייק 6″ מושלם, מוכן במידית מיקס מונו על ידי צוות האולפן בראשותו של ג’ורג’ מרטין ומתווסף לו קול המטוס הממריא בתחילתו ונוחת בסופו של השיר. אם ממש רציתם לדעת מהיכן הם השיגו אפקטים של מטוס, אז תנוח דעתכם, הם לא יצאו לשדה התעופה על מנת להקליט את קולות המטוסים, אלא ניגשו לארכיון הקולות של האולפנים והוציאו את האפקט מתוך Volume 17: Jet and Piston Engine Aeroplane.

מאוחר יותר באוקטובר, מתקבל מיקס הסטריאו שכאמור הלך ותפס תאוצה ולראשונה היה חשוב באלבום הזה והכיל בו שינויים קלים מאוד באפקטים ובפסנתר. אבל אתם בטח יודעים זאת כי קראתם את הפוסט הנהדר של גיא על ההבדלים בין 2 המיקסים עבור האלבום הלבן. tם לא אז הגיע הזמן.

ומה עם רינגו? אל דאגה. לאחר טיול התרעננות קצר הוא חוזר לביטלס ב 3 בספטמבר.

“קיבלתי מברק שאמר, ‘אתה מתופף הרוקנרול הכי טוב בעולם, בוא הביתה, אנחנו אוהבים אותך’, אז חזרתי. כולנו היינו זקוקים לטלטול הקטן הזה”.

ג’ורג’ הריסון מציע ומל אוונס מבצע ומקשט את ערכת התופים של רינגו בפרחים והנה המשבר מאחורינו. עד הפעם הבאה. השיר של מקרטני עורר הדים בארה”ב והביטלס הואשמו בעידוד קומוניזם, מצד שני בברה”מ, הפך השיר לאהוב מאוד והיה בין השירים המוברחים ביותר על ידי מעריצי הביטלס.

שלושה חברים הקליטו שיר. בים בם בום


23 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page