top of page
תמונת הסופר/תאורי קואז

Baby’s In Black

עודכן: 6 ביוני 2023

לאחר אלבום ה”פופ” המושלם שהיווה גם פסקול לסרטם המעולה הראשון, נראה כאילו הביטלס חוזרים אחורה באלבומם הבא Beatles for Sale. הם חוזרים לשלב קאברים באלבום, הכותרת כאילו נשלפה מהמותן, על העטיפה הם נראים פרועים ועייפים והשירים עצמם מדברים על תרחישים פחות סימפטים בתחום שבינו לבינה.

האלבום נפתח בשיר על אהבה נכזבת, ממשיך עם שיר קינה עצמית ורחמים עצמיים על גורל אכזר וממשיך לשיר ניחומים למי שאיבדה את אהובה.

לנון שאיבד את חברו הקרוב סטיוארט סאטקליף כשנתיים לפני כתיבת השיר, כותב אותו על אסטריד.

“…היא חושבת עליו ולכן היא מתלבשת בשחור…”

אסטריד וסטיוארט נפגשו ב 1960 בהמבורג בזמן שהביטלס היו בסיבוב המועדנים שלהם שם. אסטריד קרישנר הגיעה יחד עם מי שהיה בן זוגה באותו זמן קלאוס פורמן וידיד בשם יורגן וולמר לראות את הלהקה המוזרה שמנגנת משהו שהם לא שמעו עליו עד אז שנקרא רוקנ’רול, ההופעה התרחשה במועדון ה Kaiserkeller. אסטריד נשבתה בקסמם והגיעה ערב ערב לראות אותם מופיעים ולאט לאט התיידדה איתם.

“כל חיי השתנו תוך כמה דקות, כל מה שרציתי זה להיות איתם ולהכיר אותם”.

התמונות של הביטלס שצילמה אסטריד באותה תקופה מהווים מסמך היסטורי מרתק לתקופה שקדמה להצלחת הלהקה.

לנון עצמו נמשך לאמנית הגרמניה אך דווקא הקשר בין סטיוארט לאסטריד הוא זה שהתחזק והוא מחליט לעזוב את הלהקה ובוחר להישאר בהמבורג עם אהובתו החדשה. השניים אף התארסו בנובמבר של אותה שנה.

ב 10 לאפריל 1962, סטיוארט שסבל תקופה מכאבי ראש ואף עיוורון זמני, מתמוטט ומובהל לבית החולים ונפטר בדרכו לשם כשהוא רק בן 21.

הגרסה הידועה לסיבת הדימום במוחו של סטיוארט היתה קטטה בה היו מעורבים לנון וסאטקליף כ 3 שנים לפני כן בליברפול.

אך יש מי שחושבת אחרת.

פאולין סאטקליף, אחותו של סטיוארט טענה ב 2003 כי הסיבה להתמוטטותו לא היתה גידול או כל בעיה רפואית אלא דווקא מכות שספג מלנון עצמו רק כמה חודשים לפני מותו וזאת על סמך מחברת סקיצות אישית שניהל סטיוארט ובה הוא ביטא את תסכוליו.

“אני חושבת שהדימום המוחי שעלה לסטיוארט בחייו נגרם מפציעה שנגרמה על ידי ג’ון בהתקף זעם קנאי. נראה כי לסטיוארט היה שקע בגולגולת, כאילו מתוך מכה או בעיטה, וכמה חודשים קודם לכן, ג’ון בעט באכזריות בראשו של אחי בהתקפה מתמשכת, ללא כל התגרות מצדו”. הנה קישור לכתבה מהאינדיפנדנט הבריטי.

אסטריד וסטיוארט

לנון והביטלס היו בסיבוב הופעות ממרץ עד ליולי 1961, בו בוצעו גם ההקלטות עם טוני שרידן.

ב 13 לאפריל 1962, שלושה ימים לאחר מותו של סטיוארט, נוחתים הביטלס שוב על אדמת המבורג בפעם השלישית (ולא האחרונה), כדי להופיע במועדון חדש שנפתח בשם The Star Club. אסטריד ממתינה להם בשדה התעופה ומבשרת להם את החדשות הקשות. הריסון ולנון מבקרים בביתה ומנסים לנחם אותה ככל האפשר לבסוף לנון אומר לה: “אסטריד, תצטרכי להחליט אם את רוצה לחיות או למות, אין שום אפשרות אחרת”.

את סיפור האהבה הטרגי של אסטריד וסטיוארט תוכלו לראות בסרט Backbeat מ 1994, הנה הטריילר לסרט:

במעבר חד, מקרטני סיפר על ההשפעות המוסיקליות בכתיבת השיר: “את Baby’s in black כתבנו כי אהבנו ואלס – נהגנו לעשות את If You Gotta Make A Fool Of Somebody, מין בלוז שלושה רבעים. אני חושב ששנינו רצינו לעשות משהו בלוזי, קצת יותר כהה, יותר בוגר, ולא סתם פופ. זה היה Baby’s in black כמו באבל אבל גם הצבע האהוב עלינו היה שחור.”

כאן אפשר לשמוע את ג’יימס ריי מבצע את If You Gotta Make A Fool Of Somebody

אצל הביטלס כמו אצל הביטלס לכל דבר יש מעגליות וברבות הימים ג’ורג’ הריסון בוחר לעשות קאבר לשיר שביצע אותו ג’יימס ריי ב 1963, לאלבום הקאמבאק שלו מ 1987 Cloud Nine. לשיר קוראים I’ve got my mind set on you.

בדיוק חודש ויום לאחר הוצאת האלבום השלישי של הלהקה A Hard Day’s Night חוזרים הביטלס ב 11 באוגוסט 64 לאולפן לתחילת העבודה על האלבום הרביעי. השיר הראשון שהם מתחילים לעבוד עליו הוא Baby’s in black ולמעשה היה זה השיר היחידי שהם הקליטו באותו היום. בין 19:00 ל 23:00 הביטלס עושים 14 נסיונות להקליט את השיר. ההקלטות בוצעו כשג’ון ופול שרים לאותו המיקרופון, לאחר סיום ההקלטות ניסה ג’ורג’ הריסון לשפר את צליל הגיטרה הפותח את השיר והקליט עוד 13 נסיונות אחרים, אך לבסוף נעשה שימוש במה שהוקלט כבר קודם לכן. הנה מקבץ תמונות מיום הקלטת השיר ב 11 באוגוסט 1964:

מאז שיצא, ליווה השיר את הביטלס כמעט בכל ההופעות שלהם עד לההופעה האחרונה ב 29 באוגוסט 1966 בקנדלסטיק פארק בסן פרנסיסקו. בהופעות היו שרים ג’ון ופול לאותו המיקרופון ממש כמו בהקלטות עצמם.

וכדי לסגור מעגל עם המבורג, הנה השיר מתוך הופעה בגרמניה, ההופעה התרחשה ב 24 ליוני 66, כחודשיים לפני סיום סיבוב ההופעות הזה וסיום קריירת ההופעות של הביטלס לתמיד.

מיקס המונו לשיר, נשמע יותר כמקשה אחת לעומת מיקס הסטריאו בו יש תחושה של חוסר אחידות בין הכלים.


האלבום Beatles For Sale יצא לאור בבריטניה ב 4 לדצמבר 1964.

bottom of page