זו הייתה הפעם הראשונה שבה השתמשנו בקולות מהופכים בשיר – הפעם הראשונה אי פעם שמישהו עשה כזה דבר. לפני הנדרקיס, לפני The Who לפני כל מז**ין אחר.
אולי כן היה תקליטון אחד שנקרא They’re Coming To Take Me Away, Ha Haaa! שיצא לפני Rain אבל זה לא אותו הדבר.
לנון על השיר Rain.
לנון טעה לגבי התקליטון המוזר של Napoleon XIV שבצידו האחד הקטע המוזר “!They’re Coming to Take Me Away Hahaaa” ובצידו השני הקטע העוד יותר מוזר “!aaaH-aH ,yawA eM ekaT oT gnimoC er’yehT” שזהו השיר מצד א’ בהיפוך אותיות שכל כולו פשוט הגרסה ההפוכה של אותו השיר.
הטעות של לנון היא שהשיר יצא כחודשיים אחרי Rain, ולכן הביטלס כן היו הראשונים לשלב צלילים מהופכים בשיר.
צד א של התקליטון:
צד ב של התקליטון
לנון הסביר בהומור על כתיבת השיר:
“השיר הוא בעצם על אנשים שתמיד יש להם מה להגיד על מזג האוויר, מה שיש זה בסדר, זה מה שאמור להיות”.
השיר נכתב במרץ 1966 בביתו של ג’ון בקנווד. פול סיפר ב many years from now: “השיר הוא שיתוף פעולה שלי ושל ג’ון שנוטה קצת יותר לג’ון. אני לא חושב שהוא הביא את הרעיון המקורי, רק כשישבנו יחד זה עלה”. הרעיון המרכזי של השיר הוא שגשם ושמש הם אמנם תופעות פיזיות אך הן מתארות גם מצב נפשי מסויים.
Can you hear me, that when it rains and shines
It’s just a state of mind?
Can you hear me? Can you hear me?
6 ימים לתוך תחילת ההקלטות של Revolver ב-14 באפריל 1966, הביטלס מתחילים לעבוד על Rain.
בתחילת היום העבודה הוקדשה לסיום Paperback Writer שהתחיל ביום הקודם.
בתחילת החודש הביטלס עבדו על Tomorrow Never Knows וגילו משהו מאוד מעניין: הקלטות של כלים וצלילים מסויימים נשמעו ממש טוב כאשר האיטו אותם, הם קיבלו משמעות ועומק אחרים מההקלטה המקורית.
ג’ף אמריק, טכנאי הסאונד האגדי סיפר על ההקלטה של Rain:
“הביטלס ניגנו מהר מאוד, כך שכשהקלטה הושמעה במהירות נורמלית, הכל היה נשמע הרבה יותר איטי, בשינוי המרקם של הצליל. אם היינו מקליטים את זה במהירות נורמלית ואז היה צריך להאט את ההקלטה, זה היה הרבה יותר עבודה … הכל נראה פשוט מאוד עכשיו. טריקים כאלה מושגים בקלות במחשבים של ימינו – אבל ב -1966 זו היתה טכניקה מהפכנית למדי, כזו שהשתמשנו בה שוב ושוב בהקלטות של הביטלס”.
מקרטני סיפר:
“התופים הפכו לערכת תופים ענקית.
אם אתה מאט צעד הוא הופך לצעד ענק, הוא מוסיף כמה טונות למשקל של האדם. זה היה נחמד, ממש נהניתי מזה”.
רינגו גם כן נזכר שממש נהנה מהקלטות Rain:
“החלק האהוב עלי הוא מה שעשיתי ב-‘Rain’.” אני חושב שפשוט ניגנתי מדהים! אני חושב שזו היתה הפעם הראשונה שבה השתמשתי בטכניקה של להכות בהיי-האט קודם במקום ללכת ישירות לסנאר”, זה מרגיש לי כאילו משהו אחר ניגן, הייתי פשוט אחוז דיבוק!”.
לאחר שרינגו הקדים היי-האט לסנאר, הוקלטו באותו היום 5 טייקים של השיר, כאמור בצורה מהירה על מנת להאט אותם. על הטייק החמישי שהיה הטוב ביותר, הקליט לנון את הקולות, כשהוא שר מול ההקלטת הכלים שהואטה עוד, וכאשר ההקלטה הוחזרה לנורמל, הקול של ג’ון נשמע כאילו הואץ.
באולפן אפריל 1966
בסוף יום ההקלטות (אחת וחצי לפנות בוקר) רגע לפני שמסיימים, לנון מבקש לקחת את מה שהושג באותו היום על מנת להקשיב בבית. מעבירים לו את המיקס הגס לסליל קטן כשזנב הסליל בולט החוצה. ג’ון הגיע הביתה משחיל את הסליל בצורה הפוכה ובעצם שומע את ההקלטה ברברס.
“הגעתי הביתה מהסטודיו והייתי מסטול ממריחואנה, וכפי שאני עושה בדרך כלל, הקשבתי למה שהקלטתנו באותו היום. איכשהו שמעתי את זה הפוך וישבתי שם מהופנט. רצתי למחרת ואמרתי, ‘אני יודע מה לעשות עם זה, אני יודע … תקשיבו לזה!’ אז בעצם הפייד אאוט של השיר הוא אני שר במהופך”.
לנון באולפן אפריל 1966
לנון שוב טעה, אבל רק במעט. הסשן הבא של Rain נערך יומיים לאחר מכן, ב-16 באפריל. כ-11 שעות הוקדשו על מנת לסיים את השיר עם הסיום המהופך.
סוף השיר ברברס על רברס:
לנון שהתלהב לגמרי מהתוצאה, הציע להקליט את כל השיר במהופך – רעיון שנגנז. (וטוב שכך).
השיר יצא כביסייד ל-Paperback Writer ב-30 במאי 1966.
קצת לפני יציאת הסינגל, ב-19 במאי, מתכנסים הביטלס באולפני EMI על מנת לצלם סרטונים עבור שני השירים. הביטלס שלא רצו להופיע בתכניות הטלוויזיה על מנת לקדם את הסינגל, בחרו בדרך קידום יחסית חדשנית שכזו.
2 ימי צילום הוקדשו לכך, כאמור ביום הראשון הצילומים נערכו באולפנים, ביום שלמחרת הצילומים נערכו ב Chiswick House שבלונדון.
את הסרטונים ביים מייקל לינדזי הוג ,שביים בסוף דרכה של הלהקה את הסרט Let it Be ובשנת 2000 ביים סרט בשם Two Of Us שמספר על הפגישה של לנון ומקרטני ב 1976 בביתו של לנון בניו יורק.
בתחילה צולמה גרסה בשחור לבן עבור Rain:
לאחר מכן צולמה גרסה צבעונית עבור Paperback Writer וגרסה בשחור לבן עבור הצופים בבריטניה.
19 במאי, יום הצילומים הראשון באולפן
למחרת יצאו הלהקה וצוות הצילום ל Chiswick House, בית עם גנים מהמאה ה 18 שבלונדון, על מנת לצלם שם גרסה נוספת הפעם צבעונית לקליפ עבור השיר שתוכלו להתרשם ממנה בלינק הבא:
https://archive.org/details/RainTheBeatlesoriginalVideo_201710
לא יכלתי להתאפק והנה תמונה שצילמתי אני באותם גנים מקסימים. חסרים בה רק הביטלס ואז היא היתה תמונה מושלמת.
והנה גיבורינו במהלך יום הצילומים בצ’יזוויק האוס.