חברי להקת הביטלס שנאו אוספים. בסוף שנת 1966 EMI הכריחו אותם להוציא אוסף, כיון שלא עמדו בתנאי החוזה שדרש 2 אלבומים בשנה. שנה לאחר מכן, כשחידשו את החוזה לתשע שנים נוספות, הביטלס הוסיפו סעיף שמחייב את הסכמתם בשביל להוציא אוסף.
אפילו קפיטול האמריקאית, שתמיד היתה חמדנית יותר (בשנת 1964 רצתה כבר להוציא אוסף כפול של הביטלס שיכיל שירים מהאלבומים שכבר הספיקה להוציא באותה שנה) נאלצה לעמוד בחוקים, ולמעט Hey Jude, אלבום שאסף סינגלים שלא מצאו את דרכם לאלבומים, לא הוציאה שום אלבום אוסף בארה”ב.
היום אפרסם את החלק הראשון מתוך מספר סקירות על האלבומים הרשמיים, אוספים והופעה חיה, שיצאו לביטלס בעשור שלאחר פירוקם.
לאף אחד לא היתה כוונה להוציא אלבומי אוסף שלהם זמן קצר כל כך אחרי הפירוק. ב-1973 חברי הביטלס היו פעילים מאוד כאמני סולו ולא הרגישו שום צורך לחזור להתעסק בלהקה האם. מי שזיהה את הרעב של הקהל למוצר חדש של הביטלס היתה דווקא חברה בניו ג’רסי בשם אודיוטייפ בע”מ.
ב-1972 הוציאה החברה אוסף בן 4 תקליטים בשם “אלפא אומגה” ושיווקה אותו כמוצר לגיטימי תוך שהיא מפרסמת בעיתונות ובטלוויזיה. כפי שאתם מבינים, זכויות יוצרים לא היו ממש חשובים בניו ג’רזי בתקופה ההיא.
האוסף הכיל שירים מכל התקופות, כולל כמה מקריירת הסולו ולמען האמת הוא מעניין למדי. העריכה שלו מפוקפקת. לעיתים נראה שהוא מסודר לפי סדר הא’-ב’, אבל אז הוא שובר את הנוסחה. הוא לא ערוך כרונולוגית, לא על פי רעיון וגם אין לו זרימה עריכתית ברורה. גם השיר Sgt Pepper וגם “עם מעט עזרה מחבריי” מופיעים באוסף, אך לא אחד אחרי השני, כך שהאחד מסתיים בחיתוך כעור והשני מתחיל מאותה נקודה. עם זאת, הוא נותן תמונה רחבה ומרשימה על הקריירה של הלהקה.
האוסף הכיל 60 שירים:
Record 1, Side 1 1. Act Naturally 2. All I’ve Got to Do 3. All My Loving 4. And I Love Her 5. Baby’s in Black 6. Yesterday 7. The Ballad Of John And Yoko 8. Bangladesh [live version from The Concert For Bangladesh]
Record 1, Side 2 1. Can’t Buy Me Love 2. Come Together 3. Day Tripper 4. Do You Want to Know a Secret 5. Eight Days a Week 6. Eleanor Rigby 7. Uncle Albert
Record 2, Side 3 1. I Should Have Known Better 2. It Won’t Be Long 3. I Want to Hold Your Hand 4. Lady Madonna 5. Ticket to Ride 6. Lucy in the Sky with Diamonds 7. Michelle 8. Mr. Moonlight
Record 2, Side 4 1. I Feel Fine 2. If I Fell 3. I’ll Be Back 4. Hey Jude 5. I’m a Loser 6. I’m Happy Just to Dance with You 7. I Saw Her Standing There
Record 3, Side 5 1. Nowhere Man 2. Obladi Oblada [sic] 3. Paperback Writer 4. Penny Lane 5. Help [sic] 6. Roll Over Beethoven 7. She’s a Woman 8. Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band
Record 3, Side 6 1. Get Back 2. Hello Goodbye 3. Revolution #1 [sic] 4. Here Comes the Sun 5. I’ll Follow the Sun 6. Imagine 7. Honey Don’t
Record 4, Side 7 1. We Can Work It Out 2. With a Little Help from My Friends 3. Yellow Submarine 4. Baby You’re a Rich Man 5. You Can’t Do That 6. You’ve Got to Hide Your Love Away 7. Maybe I’m Amazed 8. A Hard Day’s Night
Record 4, Side 8 1. She Loves You 2. Something 3. Strawberry Fields Forever 4. Tell Me Why 5. The Long and Winding Road 6. Let It Be 7. Everybody’s Trying to Be My Baby
שימו לב למקצוענות – בכל כותרת שיר שכתוב לידה Sic – הכותרת הכתובה אינה הכותרת של השיר כפי שהיא מופיעה בהקלטות הביטלס אלא כיתוב שגוי. מכיון שלא היתה בידי אודיוטייפ בע”מ גישה למסטרים, האלבומים יוצרו מאלבומי הויניל האמריקאים של קפיטול עם המיקס האמריקאי שהכיל דחיסה גדולה, הנמכת בס ותוספות רוורב. בהתחשב בכך שהמאסטרים שקפיטול קיבלו מ-EMI היו בעצמם דור שני, שלישי ולעיתים אף רביעי, אתם יכולים לנחש מה היתה איכות האלבומים האלה.
כל הקטעים הכילו את הרעשים האהובים של התקליט כשהם כבר מובנים. לעיתים לא הרימו בכלל את המחט כשהם מעבירים אל האוסף שירים עוקבים מאותו אלבום ויצרו רצועות ארוכות מאוד על הויניל שהכילו כמה שירים.
האוסף נמכר בדואר בלבד ותומחר ב-13.95$ כולל משלוח. זה היה סכום מדהים לכמות כזו של מוסיקה. אלבום חדש בודד נמכר אז ב-5.98$. כשאתה לא צריך לשלם תמלוגים אז התמחור גמיש יותר.
אז איך בעצם הם הרשו לעצמם לעשות דבר כזה?
לפני שנת 1972 הקלטות סאונד לא נכללו בחוקים הפדרלים האמריקאים הנוגעים לזכויות יוצרים. במקום זה, הם היו כפופים לחוקי כל מדינה באופן ספציפי. בשנת 1971 נקבע כי הקלטות סאונד שיצאו החל מה-15 בפברואר 1972 יעברו להיות נתונים לחוקים הפדרלים אבל כל מה שיצא לפני ישאר תחת חוקי המדינה. החוקים של מדינת ניו ג’רסי, בה פעלה חברת אודיוטייפ, היו מאוד מעורפלים והעובדה שהיא מכרה את האוסף רק דרך הדואר איפשרה לה להמשיך ולפעול תחת החוקים מעודדי הפיראטיות של המדינה. מכיון שהחוק הפדרלי החדש לא נאכף עדיין, ומכיון שאודיוטייפ לא התחרו עם אף מוצר עכשווי של הביטלס, הם פשוט החליטו לנסות למתוח את הגבולות החדשים. אם תחשבו על זה, העובדה שהאוסף הזה נמכר בחופשיות בכל כך הרבה עותקים היא מדהימה. זה כמו שאתם תפרסמו בעיתונות ובטלוויזיה שאתם מוכרים את ההורדה של האוסף “1” של הביטלס ובמחיר טוב יותר מהמוצר.
האוסף נמכר כל כך טוב, שבתחילת ינואר 1973 יצא סט נוסף ומיד עוד אחד. שניהם נקראו “חלק 2” אך הכילו שירים אחרים לגמרי. ככה זה כשאתם מתעסקים עם מקצוענים.
חלק 2 הראשון הכיל גם הוא 4 תקליטים והכיל גם הוא 60 שירים.
Disc 5, Side 9 1. Twist And Shout 2. It Don’t Come Easy 3. Being For The Benefit Of Mr. Kite [sic] 4. Getting Better 5. Goodnight [sic] 6. Because 7. Why Don’t We Do It In The Road [sic] 8. What You’re Doing
Disc 5, Side 10 1. Love Me Do 2. In My Life 3. It’s Only Love 4. She’s Leaving Home 5. A Day In The Life 6. You’re Gonna Lose That Girl [sic] 7. Another Girl
Disc 6, Side 11 1. My Sweet Lord 2. Komm, Gib Mir Deine Hand 3. Don’t Bother Me 4. Till There Was You 5. Taxman 6. Here, There And Everywhere 7. Good Day Sunshine 8. Got To Get You Into My Life
Disc 6, Side 12 1. I’ll Cry Instead 2. Rocky Racoon 3. Helter Skelter 4. Back In The USSR 5. While My Guitar Gently Weeps 6. Heart Of The Country 7. All Together Now
Disc 7, Side 13 1. Crippled Inside 2. The Lovely Linda 3. And I Love Her 4. Every Little Thing 5. Ringo’s Theme (This Boy) 6. Wah Wah 7. Long Tall Sally 8. Please Mr. Postman
Disc 7, Side 14 1. If I Needed Someone 2. Don’t Let Me Down 3. Rain 4. Old Brown Shoe 5. I’ve Got A Feeling 6. Kansas City [sic] 7. Tell Me What You See
Disc 8, Side 15 1. Maxwell’s Silver Hammer 2. Oh Darling [sic] 3. Octopus’s Garden 4. You Never Give Me Your Money 5. She Came In Through The Bathroom Window 6. Golden Slumbers 7. Across The Universe 8. Maggie Mae
Disc 8, Side 16 1. The Fool On The Hill 2. All You Need Is Love 3. I Am The Walrus 4. Rock And Roll Music 5. No Reply 6. I’m Only Sleeping 7. Dr. Robert [sic]
חלק 2 השני הכיל אף הוא 4 תקליטים, הפעם עם 56 שירים שחלקם כבר הופיעו באוסף הקודם.
Disc 1, Side 1 1. No Reply 2. Rock N Roll Music [sic] 3. Too Many People 4. Heart Of The Country 5. Back Of My Car 6. Magical Mystery Tour 7. The Fool On The Hill
Disc 1, Side 2 1. Lovely Rita 2. When I’m Sixty-Four 3. A Day In The Life 4. Getting Better 5. You’ve Got To Hide Your Love Away 6. Good Day Sunshine
Disc 2, Side 3 1. Taxman 2. She Said She Said 3. All Together Now 4. Pepper Land 5. Crippled Inside 6. Oh Yoko 7. I’m Looking Through You
Disc 2, Side 4 1. I’ve Just Seen A Face 2. Norwegian Wood [sic] 3. You Won’t See Me 4. The Lovely Linda 5. Drive My Car 6. Doctor Robert 7. What Goes On 8. My Sweet Lord
Disc 3, Side 5 1. All Things Must Pass 2. Apple Scruffs 3. Baby It’s You 4. A Taste Of Honey 5. She Came In Through The Bathroom Window 6. Maxwell’s Silver Hammer 7. Golden Slumber [sic]
Disc 3, Side 6 1. Mean Mr. Mustard 2. Love Me Do 3. Twist And Shout 4. Please Please Me 5. Dizzy Miss Lizzie [sic] 6. Rocky Raccoon 7. Helter Skelter
Disc 4, Side 7 1. Kansas City [sic] 2. Tell Me What You See 3. I Don’t Want To Spoil The Party 4. Birthday 5. Goodnight [sic] 6. Why Don’t We Do It In The Road [sic] 7. Across The Universe
Disc 4, Side 8 1. Maggie Mae 2. Two Of Us 3. I’ve Got A Feeling 4. I Dig A Pony [sic] 5. All You Need Is Love 6. I Am A Walrus [sic] 7. Being For The Benefit Of Mr. Kite [sic]
בפברואר 1973 החליטו הביטלס להגיב ואלן קליין, בשם ג’ורג’ הריסון, תקליטי קפיטול וחברת אפל, הגיש תביעה נגד החברה ונגד כל מי ששידר את הפרסומת, על סך 15 מליון דולר בעבור הנזקים שנגרמו להם. הוא כמובן אף דרש את הפסקת השיווק של האוספים.
ההצלחה הגדולה של האוספים הפיראטיים הבהירה ל-EMI כי יש שוק גדול לאלבום רטרוספקטיבה של הלהקה, וכך נולדו בעצם האלבומים האדום והכחול. מודעות הפרסום שלהם הבהירו כי הם האוספים הרשמיים היחידים של המוסיקה של הלהקה.
בהחלטה החשובה האחרונה שלו כמנהל הביטלס, קליין הוציא לפועל במהירות גדולה מאוד את שני אלבומי האוסף האלה. המהירות הורגשה בתוצאה.
ההצלחה הגדולה של אלבומי האוסף, מקורה בבחירת שירים מוצלחת (כל הלהיטים הגדולים של הביטלס בפנים) ושיווק אגרסיבי ומוצלח מאוד. הביטלס עצמם קיבלו זכות וטו על רשימת השירים שבחר קליין, אבל נראה היה שבשלב הזה זה לא באמת עניין אותם. את העטיפה, בה נראים הביטלס מצולמים בחדר המדרגות של משרדי EMI ב-1962 (כפי שהופיעו בעטיפת אלבומם הראשון) וב-1969, הציע לנון.
לאחר יציאת האלבומים היו לאנשים רבים בעיות איתם. ראשית, בהתחשב בכך שמדובר באוסף של חומרים שהיו כבר קיימים, עלות האלבום היתה יקרה מאוד. אלבום בודד עלה 5.98$. כשלנון הוציא בשנה הקודמת אלבום כפול, הוא מכר אותו ב6.98$. עלות אלבומי האוסף היתה 9.98$.
שנית, לאן נעלם ג’ורג’ הריסון, שאלו רבים, שכן באלבום האוסף הראשון הוא לא הופיע בכלל. האם לא היה מקום להכניס את Taxman או אפילו את Do you want to know a secret, אם רצו לשמור על טהרת לנון/מקרטני (הריסון אמנם לא כתב את השיר, אך שר אותו באלבום הראשון).
בנוסף, האריזה היתה סתמית וחסרת מחשבה ולא הוסיפה שום ערך מוסף שיצדיק את המחיר. אמנם הופיעו המילים לשירים, אבל בכך זה נגמר. מה שכבר הוסיפו – את רשימת הדיסקוגרפיה של הלהקה וחבריה ומאיזה אלבום לקוח כל שיר, הכיל שגיאות (אלא אם כן מישהו הכניס את From me to you לאלבום “הלפ” ולא עדכנו אותי. מקור הטעות אגב, נבע ככל הנראה מכך שהאלבום “הצילו” יצא בארה”ב כפסקול שהכיל רק את שירי הסרט, בתוספת מוסיקה שעיבד ג’ורג’ מרטין משירי הלהקה. אחד השירים אותם עיבד היה From me to you, אך כמובן שלא זה היה הביצוע שיצא באוסף).
אבל הדבר המרגיז ביותר באוספים הללו היה השימוש החובבני בכל מסטר שהיה בנמצא, בלי קשר לאיכותו. ידוע שבשנות ה-60 המוקדמות EMI וקפיטול השתמשו בכל מה שהיה בהישג יד, מבלי מאמץ מיוחד, כדי להוציא הקלטות, אבל עכשיו עולם המוסיקה בכל זאת השתנה. זה לא הפריע להם באוסף הזה. בעוד שהגרסה הבריטית נשארה נאמנה פחות או יותר לגרסאות המקור, בגרסה האמריקאית היו דברים מוזרים ביותר. למשל Hello Goodbye הופיע בגרסת מונו בעוד ש-A Hard Day’s Night הופיע בסטריאו מזוייף שנוצר ממיקס המונו. כך היה הדבר גם לגבי שירים נוספים. השיר Help למשל, הופיע עם ההקדמה בסגנון ג’יימס בונד כפי שהופיע באלבום הפסקול האמריקאי.
ועדיין, למרות כל התלונות, העובדה שהאלבומים אספו כל כך הרבה שירים אהובים של הביטלס באריזה אחת, היה בה די כדי להפוך אותם לרבי מכר. בבילבורד הם נכנסו לחמשת הגדולים כש-1962-1966 הגיע למקום השלישי ו-1967-1970 הגיע לפסגה (שם שהה שבוע, עד ש-Red rose speedway של מקרטני ווינגס הדיח אותו).
באופן אישי האלבומים האלה מעולם לא קסמו לי, אין לי אותם ומעולם לא הקשבתי להם. למה להקשיב לאוסף כשיש את האלבומים? אבל ברור לי למה הוא קוסם גם היום להרבה אנשים שהם לא משוגעי ביטלס. זו רשימת השירים שבאלבומים אלה. ליד כל שיר כתוב איזו גרסה נכנסה לאלבום האמריקאי, למקרה שזה מעניין אתכם. 1962-1966 – (Red album)
“Love Me Do” 1963 fake stereo mix from The Early Beatles “Please Please Me” 1963 stereo mix from The Early Beatles “From Me to You” 1963 stereo mix same as UK Collection Of Beatles Olides except reversed channels “She Loves You” 1964 Duophonic stereo mix from Beatles’ Second Album “I Want to Hold Your Hand” 1964 duophonic stereo mix from Meet The Beatles “All My Loving” 1963 stereo mix from Meet The Beatles “Can’t Buy Me Love” 1964 stereo mix same as Hey Jude LP “A Hard Day’s Night” 1964 mono single mix – slight fake stereo, does not sum “And I Love Her” 1964 stereo mix from stereo version of Something New “Eight Days a Week” 1964 stereo mix from Beatles VI “I Feel Fine” 1964 US mono single mix “Ticket to Ride” 1965 US mono single mix (NOT the US mono LP mix) “Yesterday” 1965 stereo mix from stereo version of Yesterday and Today “Help!” 1965 stereo mix from US stereo version of Help! (James Bond intro) “You’ve Got to Hide Your Love Away” 1965 stereo mix from US stereo version of Help! “We Can Work It Out” 1965 US stereo mix from Yesterday and Today “Day Tripper” 1965 US stereo mix from Yesterday and Today “Drive My Car” 1965 US stereo mix from Yesterday and Today “Norwegian Wood (This Bird Has Flown)” 1965 stereo mix from US stereo version of Rubber Soul “Nowhere Man” 1965 US stereo mix from Yesterday and Today “Michelle” 1965 stereo mix from US stereo version of Rubber Soul “In My Life” 1965 stereo mix from US stereo version of Rubber Soul “Girl” 1965 stereo mix from US stereo version of Rubber Soul “Paperback Writer” 1966? stereo mix from Hey Jude with reversed channels “Eleanor Rigby” 1966 stereo mix from US stereo version of Revolver “Yellow Submarine” 1966 stereo mix from US stereo version of Revolver
1967-1970 – (Blue album)
“Strawberry Fields Forever” 1966 stereo mix from US stereo version of Magical Mystery Tour “Penny Lane” 1967 US mono single mix “Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band” 1967 stereo mix from US stereo version of Sgt Pepper “With a Little Help from My Friends” 1967 stereo mix from US stereo version of Sgt Pepper “Lucy in the Sky with Diamonds” 1967 stereo mix from US stereo version of Sgt Pepper “A Day in the Life” 1967 stereo mix from US stereo version of Sgt Pepper “All You Need Is Love” 1968 stereo mix from Yellow Submarine “I Am the Walrus” 1967 stereo mix from US stereo version of Magical Mystery Tour “Hello, Goodbye” 1967 US mono single mix “The Fool on the Hill” 1967 stereo mix from US stereo version of Magical Mystery Tour “Magical Mystery Tour” 1967 stereo mix from US stereo version of Magical Mystery Tour “Lady Madonna” 1969 stereo mix from Hey Jude “Hey Jude” 1969 stereo mix from Hey Jude “Revolution” 1969 stereo mix from Hey Jude “Back in the U.S.S.R.” 1968 stereo mix from the US White Album “While My Guitar Gently Weeps 1968 stereo mix from the US White Album “Ob-La-Di, Ob-La-Da” 1968 stereo mix from the US White Album “Get Back” 1969 US stereo single mix “Don’t Let Me Down” 1969 US stereo single mix “The Ballad of John and Yoko” 1969 US stereo single mix (with drum at end) “Old Brown Shoe” 1969 US stereo single mix “Here Comes the Sun” 1969 stereo mix from US Abbey Road “Come Together” 1969 stereo mix from US Abbey Road “Something” 1969 stereo mix from US Abbey Road “Octopus’s Garden” 1969 stereo mix from US Abbey Road “Let It Be” 1970 US stereo single mix “Across the Universe” 1970 stereo mix from US Let It Be “The Long and Winding Road” 1970 stereo mix from US Let It Be