top of page
תמונת הסופר/תאורי קואז

האודישן בחברת 'דקה'

עודכן: 31 במרץ 2023

ב 13 בדצמבר 1961, עולים הביטלס בפעם ה 64 לתת את הופעת הצהריים שלהם במועדון ה Cavern. בשונה משאר ההופעות, הפעם נמצא בקהל מייק סמית’. מר סמית’ היה עוזר במחלקת האמנים והרפרטואר (A&R) של חברת התקליטים דקה. (Decca). הבחור התרשם ממה שהוא ראה על הבמה וכצעד פורמלי, הזמין אותם למבחן (אודישן בעגה המקצועית) באולפני החברה בלונדון.

האודישן נקבע ל 1 בינואר 1962 בשעה 11:00 בבוקר.

על מנת להספיק להגיע בזמן, הארבעה: לנון, מקרטני, הריסון ופיט בסט עולים לוואן כבר בערב השנה החדשה כשההגה בידיו של ניל אספינל ויוצאים לדרך כשהם נוסעים בעיצומה של סופת שלגים עזה. למרות זאת הם מצליחים להגיע בשעה שנקבעה: 11:00 בבוקר. בריאן אפשטיין שהעדיף לנסוע ברכבת, מגיע גם הוא בזמן.

דווקא מייק סמית’ שכנראה שחגג את השנה החדשה ערב לפני הוא זה שאיחר. ולא רק זאת גם דרש שהלהקה תתחבר אך ורק לציוד הההגברה של דקה בקביעה שהציוד שהביאו הביטלס איתם לא תקני ומיושן.

מייק סמית’

הביטלס היו מבוהלים.

רשימת השירים לאודישן שהתגבשה על ידי חברי הלהקה הורכבה מ 15 שירים. בהסתכלות ראשונית הרשימה נראית מוזרה. 3 שירים מקוריים, שיר ממחזמר, שיר מפסקול של סרט, שיר של להקות נודדות מ 1922, קאברים לשירי רוקנ’רול מהתקופה, קאברים ללהקת r&b שחורה ועוד.

הבקשה של דקה היתה שהלהקה תבצע חומר שהם מבצעים בדרך כלל בהופעות ואכן הביטלס בחרו שירים שהם היו מבצעים בהמבורג ובקאברן.

אגב, על השירים שהוקלטו חתום מייק סמית’ כמפיק ואלו הם:

Like Dreamers Do

שיר מקורי של פול שנכתב ב 1957. פול מספר: “זה היה אחד השירים הראשונים שכתבתי. עשינו אותו בקאברן והיו בקהל שאהבו אותו. אז זה היה ממש בדיחה לנסות שירים משלך בהופעות … השירים לא היו טובים, אבל הרגשתי שאנחנו באמת צריכים לפרוץ את המחסום כי אם אף פעם לא ננסה את השירים שלנו בהופעות, לא יהיה לנו את הביטחון להמשיך ולכתוב”.

השיר יצא ב 64 על ידי להקה שנקראת The Applejacks. להקה שהוחתמה על ידי ….תחזיקו חזק….חברת דקה. זה היה סינגל הבכורה שלהם.


Money (That’s What I Want)

שיר שהוקלט במקור על ידי בארט סטרונג ב 59. את התקליטון הזה מצאו הביטלס בחנות של בריאן ב NEMS, אהבו ואימצו לרפרטואר ההופעות שלהם כאח התאום של twist and shout. ואכן יצא כך ש twist and shout סוגר את אלבום הבכורה העתידי please please me ו money יסגור את האלבום השני with the beatles. אם תרצו להרחיב עוד, תוכלו להאזין לפרק הפודקאסט “לרקוד את הטוויסט בדרך אל הכסף”.



Till There Was You

שיר שנכתב במקור על ידי מרדית ווילסון עבור המחזמר The Music Man ב 57 והופיע יותר מאוחר גם בגרסת הסרט ב 62. אפשר לראות ולשמוע כאן את גרסתה של ברברה קוק מתוך המחזמר:


פול נחשף דווקא לגרסה של פגי לי : “היתה לי בת דודה מבוגרת, ממני, בטי. היא די השפיעה עלי … בטי היתה משמיעה לי תקליטים כמו Fever של פגי לי. פגי לי ביצעה גם את till there was you. לא ידעתי בכלל שהשיר קשור למחזמר, גיליתי את זה אחרי שנים. זה הוביל אותי לעוד שירים כמו a taste of honey, דברים שהיו מרוחקים מהרוקנ’רול”.

The Sheik Of Araby

שיר שהיה מבוצע על ידי להקות ווֹדְווִיל (להקות מופעים נודדות מתחילת המאה) ויצא בתקליט ב 1922.


ג’ו בראון, זמר בריטי, הוא שחידש את השיר ב 61 יחד עם להקתו ה The Bruvvers והריסון שהעריץ את ג’ו בראון, בחר את לשיר את השיר.

הריסון הסביר: “באותם ימים הרבה משירי הרוקנ’רול למעשה היו חידושים לשירים ונעימות ישנות משנות הארבעים, החמישים או לפני. ג’ו בראון הקליט את גרסת הרוקנרול של השיר. הוא היה ממש פופולרי אז. פשוט ביצעתי את הגרסה של ג’ו בראון”.

To Know Her Is To Love Her

שיר של שנכתב על ידי פיל ספקטור עבור הלהקה הראשונה בה הוא היה חבר The Teddy Bears ב 58. פיל כתב to know him is to love him מכיוון שאת השיר שרה הצלע הנשית בהרכב.

הביטלס “תרגמו” את השיר כדי שיהיה מופנה לבחורה. השיר הזה עוד יבוצע על ידי הביטלס בתכניות הרדיו שלהם בבי בי סי. ב 74 לנון ינסה להכניס אותו לאלבום הקאברים לשירי הרוקנ’רול (שהוא הוציא בחוסר חשק לא מבוטל רק על מנת לעמוד בהתחייבות לאלבום האחרון עבור חברת התקליטים). לבסוף השיר לא נכנס והאלבום יצא ב 75 כשלנון חופשי מכל חוזה הקלטות לראשונה בחייו הבוגרים.



Take Good Care Of My Baby

נכתב על ידי קרול קינג וג’רי גופין והתפרסם על ידי בובי וי ב 61.

Memphis, Tennessee

צ’אק ברי כתב והוציא את השיר ב 59 כבי סייד של Back In The USA.


Sure To Fall (In Love With You)


שיר של קארל פרקינס , כותב שירים אמריקאי ומאבות הרוקבילי שהשפיע רבות על הביטלס. השיר יצא ב 56 והביטלס שהעריכו את פרקינס מאוד ביצעו את השיר עוד מימי הקוורימן העליזים. למעשה הביטלס כל כך אהבו אותו שלא מעט קאברים שלו היו מבוצעים הן בהופעות והן בתכניות הרדיו. 2 שירים שלו אף הגיעו ל beatles for sale מ 64: honey don’t ו everybody ‘s trying to be my baby. שיר נוסף matchbox יצא אף הוא רשמית באי פי long tall sally.


Hello Little Girl

השיר המקורי הראשון אי פעם שכתב ג’ון ב 57. ב 1960 הקליטו לנון מקרטני הריסון וסטיוארט סאטקליף דמו לשיר.

השיר ראה אור לבסוף ב 64 על ידי ה fourmost, להקה שניהל בריאן אפשטיין.

Three Cool Cats

שיר של ה coasters מ 58 ששוחרר כביסייד של הסינגל Charlie Brown.



Crying, Waiting, Hoping


שיר של באדי הולי שיצא ב 59 כבי סייד של Peggy Sue Got Married למעשה אחרי מותו בהתרסקות מטוס ב 3 לפברואר 59. באדי הולי נהרג עם עוד כמה זמרים מפורסמים כמו ריצ’י ולנס. היום הזה הוגדר כיום בו מתה המוזיקה.


Love Of The Loved

מקורי שלישי ואחרון. שיר מוקדם של פול שהיה חלק מהרפרטואר של הקוורימן ולאחר מכן בוצע קבוע במועדון הקאברן. השיר לבסוף הוקלט ויצא ב 63 על ידי סילה בלאק, בת טיפוחים נוספת של בריאן אפשטיין.


September In The Rain


במקור הופיע בסרט Melody For Two מ 1937. פול שאהב והכיר את שירי הפסקול, לעתים קרובות שילב גרסאות שלהן לרפרטואר ההופעות.


Besame Mucho

בלדה רומנטית מקסיקנית מ 1940 שחודשה כל ידי ה coasters ב 1960.

מקרטני סיפר: “הביצוע של Besame Mucho על ידי ה coasters מדהים, מתחיל מינורי משתנה למייג’ור, והרגע שהוא משתנה למייג’ור הוא כזה רגע גדול מבחינה מוסיקלית. השינוי הגדול הזה משך אותי כל כך.”

השיר הוקלט גם במסגרת הסשן הראשון שערכו הביטלס באולפני EMI ב 2 ליוני 62 עבור ג’ורג’ מרטין.


‘Searchin


שיר נוסף של ה coasters מ 57 שהפך ללהיט. בוצע גם כן על ידי הקוורימן.


סשן ההקלטות של 15 השירים ארך כשעה. הביטלס המבוהלים והנרגשים לא היו במיטבם בהקלטות. בחלק מהשירים אפשר לשמוע את קולו של פול רועד ובכללי הביצועים דלים ומינימליסטים. למרות זאת בריאן והביטלס היו בטוחים שהם עוברים את האודישן הזה.

המנהל של מייק סמית’, דיק רואו נזכר: “אמרתי למייק שהוא יצטרך להחליט בין הביטלס או Brian Poole and the Tremeoloes (שנבחנו גם הם באותו היום) . הכל היה תלוי בו. הוא אמר, ‘שניהם טובים, אבל אחת היא להקה מקומית, והשנייה מליברפול’. החלטנו שמוטב לקחת את הלהקה המקומית. אנחנו יכולים לעבוד איתם ביתר קלות ולהישאר קרובים יותר”.

Brian Poole and the Tremeoloes

בריאן היה חמוש מעתה בהקלטות באיכות אולפן שיוכל להציג לחברות הבאות. התשובה הרשמית שקיבל בריאן היא ש “להקות גיטרה נמצאות בדרך החוצה”. בריאן לא ויתר, הגיע ללונדון ונפגש שוב עם נציגי דקה ואפילו הבטיח למחלקת המכירות שהוא מתחייב לקנות 3000 עותקים מכל סינגל של הביטלס שהם יפיצו. דיק רואו טען כי הוא לא שמע על הצעתו זו של בריאן, ואם כן היה שומע כנראה שהיה מחתים את הביטלס’. על גילוי נוסף ומעניין בו התברר כי חברת דקה היתה מוכנה בשלב כלשהו להחתים את הביטלס בתנאי שבריאן והלהקה ישאו בהוצאות ההקלטה, דיברנו בפודקאסט שלנו ב 2 פרקים על האודישן הגורלי הזה. חלק א’, חלק ב’.

דיק רואו


bottom of page